Man lever så länge man lär

Min arbetsplats

I fredags bytte vi kontor och det var inte precis första gången (fast vi faktiskt hållit till på samma ställe så länge som sedan förra sommaren). Det fånigaste är att vi suttit i samma område i 6-7 år, men i fem olika byggnader och på ett tiotal platser. Undra på att man inte gitter packa upp kartongerna mellan gångerna.

Jag hade mina två ouppackade kartonger sedan flera år tillbaka, vilka jag nu gick igenom och rensade ur. Det som blev kvar packade jag i två nya. Egentligen hade jag nog klarat mig med max en kartong och det är bara för att jag har lite hemtrevlighetspinaler. Och böcker, som jag lika gärna kunde förvara hemma.

Som det ser ut numera så har man kontoret i datorväskan – en bärbar dator, en anteckningsbok samt några pennor och dokument. Så värst mycket mer är det inte. Jag kan sätta mig och jobba varhelst det finns en koppling till Nätet.

På förra stället hade vi egna rum, men här finns det bara kontorslandskap. Det är verkligen inget jag är särskilt förtjust i, med tanke på att jag har ett jobb som periodvis kräver ett oerhört fokus och att då bli störd är… well, inte bra alls.

Läs ett favoritkapitel i Joel Spolskys ljuvliga bok, Joel on Software: And on Diverse and Occasionally Related Matters That Will Prove of Interest to Software Developers, Designers, and Managers, and to Those Who, Whether by Good Fortune or Ill Luck, Work with Them in Some Capacity: Human Task Switches Considered Harmful – kanske bara intressant för geekar?

Jag måste dock erkänna att det finns fördelar med kontorslandskap. Som att man får koll på saker som händer samt att man har enkel tillgång till sina kollegor när man behöver fråga eller prata om något (förutsatt att de inte jobbar hemifrån eller från annat kontor, förstås – sådant är inte ovanligt). Lustigt nog händer det ändå ofta att man pratar via IM-systemet, för att man är för lat för att resa på sig och gå fyra meter bort eller för att man helt enkelt inte vill störa andra med sitt prat. Med tidigare besättningar har det ibland berott på att pratet varit för privat.

Kontorslandskap är lustiga (och olustiga) på många sätt. En sak som fascinerar mig är att ett stökigt landskap funkar mycket bättre än ett tyst. För är det tyst stör varje enskilt ljud, varje ord och varje hostning. Är det stökigt så drunknar alla detaljer och det skapas en allmän ljudmatta som är mycket lättare att stänga ute.

Jag tänkte, bara på skoj, visa hur det ser ut där jag jobbar efter flytten:

Min arbetsplats Så här såg det ut i fredags (klickbart), när jag var helt nyinflyttad och i princip bara packat upp kaffemuggen, datorn, plastblommorna och den riktiga svärmorstunga jag i samband med flytten fick av den andra tjejen i projektet. Hon gav mig även en liten avkomling, men den tog jag hem i stället. Lägg särskilt märke till att min stol är delvis skinnklädd – den enda i hela landskapet som inte är traditionellt tygklädd. Det känns som en lindrande faktor med tanke på att jag inte fick flytta med mig 1998 års egenhändigt utvalda stol. Fånigt, va?

Datorn med favoritmusmattan Nästa bild (också klickbar) visar min jobbdator, och min favorit bland musmattorna. Guinnessglaset väcker alltid uppmärksamhet och nog händer det att jag blir törstig när jag ser den, men framför allt är den väldigt bra. Till skillnad från min persiska minimatta (som också brukar väcka uppmärksamhet – anar vi ett mönster, månne?) har den bra friktion mot bordet och ligger stilla när man använder musen. Glaset är förstås inköpt i Dublin, den överheta sommaren 1999.

Min arbetsplats med väggbeklädnad Och så här ser arbetsplatsen (ja, klickbar) ut idag, när jag hängt upp tygstycket och Whitesnake-planschen. Som ni ser har jag en kollega alldeles bakom ryggen. Var jag ska hänga det silvergrå fransdraperiet har jag ingen aning om. Måhända min [kvinnliga] projektledare, som har platsen mitt emot mig och en helt tom trävägg intill sig, är intresserad? Hennes plats tänker jag för övrigt använda medan hon är bortrest (någon vecka framåt), för att slippa ha ryggen mot omgivningen – jag tycker sådant känns otäckt och har därför flyttat datorn så att jag nu sitter diagonalt och åtminstone kan se rörelser i ögonvrån.

Jag har visat min, så nu vill jag se din!

Kommentarer till: "Min arbetsplats" (14)

  1. Jaha, då är ni antagligen inte kvar i den vackra byggnaden längre… Vore kul att veta var du har hamnat nu, men sådana detaljer vill du väl inte lägga ut. Du har min mailadress.

    Tyget pryder sin plats som vanligt! Feng shui-teorierna håller med dig om att det inte är bra att ha ryggen mot omgivningen. Det ger otrygghet och stjäl energi. Du kanske kan ha en spegel någonstans så att du ser vad som händer bakom din rygg?

  2. @Kb: Nej, det är den byggnaden vi nu har lämnat. Jag sitter i samma hus som vår blonda kompis, fast ett våningsplan längre ned, så jag tror du vet precis var. Tyget har jag funderat lite smått på att ta hem, för det skulle pryda både en och två väggar där också, men nu när jag faktiskt fick en vägg att hänga det på i nya lokalerna får det nog stanna där det är. Man kan ju köpa fler bitar eller andra motiv. :) Spegel tror jag att jag klarar mig utan nu när jag vridit på datorn, men annars var det en himla bra idé.

  3. @deeped: Din är klart snyggare än min – jag gillar verkligen tapeten! Tänk om man fick tapetsera på kontoret. Och bygga väggar… *drömmer sig bort*

  4. Jaha, här kommer du med nästa utvidgande, nätverkande utmaning… :) Då jag försöker förhålla mig någorlunda anonym i mitt bloggande, så… får jag se om jag tänker visa min arbetsplats (en av dem, i så fall)…

    Det som han Joel kallar för ”task switch”, är väl samma sak som det Bodil Jönsson kallar ”ställtid”…? Tycker du att han har rätt i att programmerare behöver ca 6 timmar på sig att växla mellan olika uppgifter? För jag undrar om inte det här med behovet av ställtid och förmågan att hålla flera uppgifter i skallen samtidigt, dels är väldigt individuellt, och dels beror på vilka typer av uppgifter som det rör sig om… Jag kommer att tänka på boken jag läste i somras, ”Märk världen”, där huvudtesen är att det som kräver energi är inte informationssamlande, utan att göra sig av med den information som man inte behöver… Det borde vara så att ju mer ny information som man har att hantera i de olika uppgifterna, desto längre ställdtid behöver man för att växla emellan.

    Vilket i sin tur får mig att tänka på Montessoripedagogiken, som bygger på teorin att om man får höra/ta del av kunskaper (terminologi) som man inte alls är mogen att hantera, långt innan man faktiskt ska lära sig innebörden i dem på riktigt, så att om man har fått höra talas om t ex ”kontinentaldrift” när man går på dagis (och inte ens kan greppa hur den egna hemstaden förhåller sig till landet man bor i), så blir det betydligt lättare att lära sig hur kontinenterna har rört sig genom årmiljonerna, där borta i sjuan (eller när sjutton man nu lär sig om det! :))

    Ja, vad du ska ha de här funderingarna från min sida, till, vet jag inte – jag ville nog egentligen bara säga att jag tror att ”geek-artikeln” är begriplig även för ”icke-geekar” (tror jag!)… ;) Eller kanske bara att jag blir glad när du skriver om saker som spinner igång min hjärna lite! :)

  5. @Leva: Det är roligt om någon vill haka på, men absolut inget krav eller måste. Ska jag vara ärlig var den utmanande avslutningen mer ett ”konstgrepp” eller möjligen ett konstigt grepp. Men jag tror att det är en rätt bra idé att avsluta inläggen med något…. ja, på något annat sätt än att bara sluta skriva. Jag provar mig fram för tillfället.

    Jag har inte läst Joel-texten på länge så haha, nu blev jag tvungen att läsa den. :) (mitt bokexemplar är utlånat) Men jo, jag kan känna igen mig i de där 2 timmarnas effektiv tid. Enligt min erfarenhet handlar det om uppgiftens komplexitet kontra hur ofta man blir avbruten. Det finns uppgifter jag knappt kommer in i på en timme och om någon då avbryter mig en gång i timmen… well, då kommer jag ingenstans. Det blir bara slöseri med tid. Och du har nämnt den där boken så många gånger, att jag banne mig måste ta mig en titt. Hm, vilken lista ska jag skriva den på?

    Geek eller inte geek – man kanske behöver vara geek för att hålla med om de sex timmarna? :) Jag undrar hur du skulle funka om du jobbade med samma saker som jag – det vore roligt att veta!

  6. Så här ser mitt skrivbord ut (nåt år gammal bild men sig rätt likt)

    och den här utsikten har jag

    sitter också i landskap men vi är bara sex personer och det är ytterst sällan alla är inne. Så det är inte så störande, bara om nån pratar för högt i telefonen. En viss överhörning är bara bra, då håller man sig informerad. :)

  7. ”ett konstigt grepp”… *fnissar*… Nej, det fattade jag väl att det inte var en måste-uppgift, jag tycker bara att det är roligt att uppmärksamma att du har ett annorlunda fokus i ditt bloggande numera – förutom att du provar nya ”format” för texterna, och att du skriver oftare än tidigare! :) Och jag håller med dig om att det oftast känns som om man vill… avrunda inläggen på något sätt, t o m när man skriver så långa inlägg som jag brukar göra… eller kanske särskilt då? ;)

    Jag undrar också hur jag skulle fungera, om jag jobbade precis med samma saker som du… synd att det inte riktigt går att ta reda på! Men jag vet att det beror på vad jag gör, hur lättstörd jag är. Jag tror som sagt att det som kräver ”nytt tänkande” kräver mer koncentration och ostördhet (och ställtid), än att växla mellan sånt som man kan utan att tänka. Men att göra mer komplexa saker, som kräver ungefär sånt som han skrev om i texten – att man har väldigt många saker ”aktiva” i medvetandet samtidigt, kräver nog också mer fokus och ställtid… Jag kan tänka mig att programmering är lite speciellt ur just den aspekten – fast det finns säkert fler ”arbetsområden” som kräver motsvarande, utan att jag kan komma på något särskilt på rak arm! :)

  8. Jag skulle behöva storstäda min arbetsplats i bortemot en månad för att kunna visa upp den, i synnerhet när jag sett de fina skrivbord som visats upp här :-) Om jag kommer ihåg att ta med kameran kanske jag kan visa (den lätt deprimerande) utsikten istället…

  9. @Kb: Hahaha, det är ju det som är så bra med att vara nyinflyttad! Och ha kontoret i en datorväska också, i och för sig. Jag bara reste mig upp, tog några steg bort och ”plotograferade”. :)

  10. Oj, här ser jag att jag missat flera kommentarer!

    @KaK: Kontoret ser ju mysigt ut – fint golv också. Kul! Skrivbordet ser organiserat ut och… har/hade du dig själv som bakgrundsbild? :)

  11. @Leva: Jo, en sak jag faktiskt brukade göra förr och börjat göra nu igen är att lägga extra tryck på enstaka belysande fraser. Ungefär en i varje stycke. Många bloggare gör ju så att de fetar till de inledande tre, fyra, fem orden i varje stycke, men det tycker jag funkar dåligt eftersom det i allmänhet inte förmedlar något relevant. Jag tycker att man kan/ska ge sina läsare en sorts ”stolplista” m.h.a markeringarna.

    Det känns faktiskt jätteroligt att ha kommit igång med längre inlägg igen – genom åren är det ju det som varit även mitt kännetecken. :) Det är skönt att känna orden rinna fram via fingrarna och faktiskt bilda något helt och ganska fullständigt. Jag har känt mig ganska nöjd med de senaste inläggen jag skrivit.

    Ja, det är synd att vi inte kan få den frågan besvarad. Jag inbillar mig att du i ganska stor utsträckning skulle funka precis som jag. :)

  12. Golvet är ekparkett och jättefint. Men nu fick jag se att bilden inte är riktigt rätt. Vid den vita pelaren finns numer ett högt smalt bord (som liksom sitter fast på pelaren) med svart skiva och går rakt ut i rummet en bit. Det kan man liksom ”ståsamlas” kring. Skitsnyggt.
    Den där bilden är photshoppad och på den ser jag jätteelak ut. Jag tyckte den passade bra att ha på jobbdatorn. Men idag är den bytt mot en vacker bild på LLanberispasset i Wales. En helt underbar bild. :)
    (Bilderna var ungefär 1,5 år gamla tror jag)

  13. @KaK: Hm, varför ville du ha en bild där du ser jätteelak ut? Det kan inte vara därför du var elak mot chefen? :D

Kommentera

Etikettmoln

