Man lever så länge man lär

I väntan på Dilana

Jag upptäckte Dilana i tävlingssåpan Rock Star: Supernova, först när den visades i svensk tv för andra gången. Tror jag – den kan ha visats ännu fler gånger. Då fastnade jag i alla fall stenhårt för den här coola donnan med den rockiga rösten och det färgglada håret. Hon var nog för bra för bandet eller alltför mycket av en stjärna i sig själv, för de valde en annan (manlig) sångare.

Det här var ett par år sedan och jag väntar troget på att hennes platta ska släppas – enligt de senaste uppgifterna jag sett blir det i januari 2009. Jag väntar och under tiden lyssnar jag på inspelningarna från tiden i programmet såväl som det nya material som ligger ute. Tyvärr måste jag säga att det nya som finns på MySpace inte tilltalar mig lika mycket som tävlingslåtarna. Jag lär köpa plattan ändå, men blir jag besviken på innehållet stannar det där.

Lyssar just nu på hennes förra platta Wonderfool, från 2000, under namnet Dilana Smith (numera heter hon Robichaux), som jag köpte för att lindra längtan, och fastnade särskilt på och för en av låtarna, Do you now, en hit:

<utdrag>
   I'm tired of being your weekend fuck
   I'm sick of being some chick
   I'm done with makin' out on the phone
   Yea I'm sick of being sick
   You see, I've got too much self respect
   to put up with your shit
   That's why I follow my heart, baby,
   and you just follow your...
   Dick!
</utdrag>

Direktlänk: Dilana Smith med Do you now.

När jag surfade runt hos Kristina av Knusselbo (åh, vad jag gillar namnet!) för att försöka återfinna en viss musicerande donna hon tidigare skrivit om, råkade jag lyssna på en låt av The Who som hon länkat till och insåg till min förvåning att jag hört den väldigt många gånger fast i en helt annan version. Och det var i det sammanhanget som idén bakom detta inlägg gjorde entré.

För den som missat Dilanas version av The Who:s Behind blue eyes:

Direktlänk: Dilana med Behind Blue Eyes.

Annars gillar jag, som den Queen-fan jag är (och varit ända sedan jag i unga år hörde plattorna A Night at the Opera, A Day at the Races och Jazz), hennes version av Killer Queen (släppt som singel, d.v.s finns att köpa):

Direktlänk: Dilana med Killer Queen.

Eller vad sägs om hennes version av The Police:s Roxanne:

Direktlänk: Dilana med Roxanne.

Jag rekommenderar att kika på andra saker med henne på YouTube för hon är som sagt cool och jag hade velat lägga in ännu fler låtar här. Någon som blir förvånad om jag berättar att hon varit en stor inspiration när det gäller min önskan om färgglada stråk i kalufsen? Jag skulle vilja vara som hon. Cool.

Vad tycker ni, kära läsare?

Dilana, Dilana, Dilana!

Kommentarer till: "I väntan på Dilana" (17)

  1. Tack för namnkomplimangen! :)
    Tack för tipset – har aldrig hört talas om Dilana förut, gillade hennes röst. Men vad var det för donna du letade efter som jag skrivit om förut? Kan inte minnas att jag skrivit om så många. Amy MacDonald, Sandi Thom, Duffy, Madeleine Peyroux, Jordin Sparks?

  2. @KaK: Ja, eftersom jag inte hittade det jag sökte så kanske
    jag mindes fel. Den där tjejen som… äh, du får länken till inlägget som triggade sökningen så kanske du förstår vem jag menar. Och som sagt, jag kan minnas fel – jag menar, det kanske inte var i något inlägg. Det jag är säker på är att det kom från dig.

  3. @KaK: Jag minns förresten att jag och Camellis på SS diskuterade om serien när den gick på tv (det var inte så många andra som sett eller var intresserade av den vill jag minnas, men det betyder ju inte att du var inblandad eller att vi pratade om just Dilana.

  4. Oj, vad jag fick leta länge för jag kom inte ihåg vad hon hette och det var inte ett Youtubeklipp (som jag ju har taggar till) men det måste vara Julia Easterlin du menar. Länk här:
    http://kristina.knusselbo.com/blog/?p=379
    Gåtan är löst.

  5. @KaK: Just precis det där var det jag sökte – tack! :)

  6. blackwater1970 sa:

    Dilana ..Shit. Svenska Winnerbäck eller ja jag har inte sett detta förut. Bra som fan!!

  7. blackwater1970 sa:

    Okey lyssnat alla och jo om inte du besvarar min invit kommer jag bli vad det nu heter jo stalker:D

  8. blackwater1970 sa:

    utan att adda mig off: matanzabg@live.se

  9. @Blackwater: Nu fattar jag ingenting. Jo, alltså, att du gillade Dilana är jag med på, men… vilken jädrans invit, vardå!?

  10. Kommer hon till Sverige så går vi – deal?

  11. @snowflake: Vilda hästar kan inte hålla mig borta, hörru! Ska jag tolka det där som att Dilana trillade ned i rätt fack borta hos dig?

    Jag läste att hon skulle lira i London i samband med releasen av plattan, men det var på samma ställe som påstod att den skulle släppas i september så jag vet inte hur trovärdigt det är. Kanske kan vara värt att åka om det blir inom ett par timmars radie.

  12. Helt ok även om hennes namn får mig att associera till en jobbig relation i mitt förflutna. För övrigt så tycker jag fortfarande Limp Bizkits cover på Who-låten är grym:

  13. @TT: Och jag håller med dig om Limp Bizkit. Jag har ju hört deras version också förut. Den är väldigt… finstämd. Jag tillåter mig att gilla båda versionerna, fast på olika sätt. :)

  14. Öppenhet inför intryck är en dygd så jag är med dig vad gäller gillandet. Just covers är ett ämne för sig som jag tidigare har rynkat lite (undermedvetet) på näsan åt. Det svängde dock rejält när jag råkade komma över en samling med unpluggedlåtar som var hur grymma som helst. Covers är ju förresten en form av tidig remixkultur. *spontan tanke*

  15. @TT: Ja, av någon anledning så betraktar vi ofta covers som… ja, nästan som dansbandsmusik (ursäkta, dansbandsdiggare!) – något lägre stående, en sämre kopia av ”riktig” musik. Men många gånger är ett framförande eller en inspelning av en coverversion främst en hyllning till låten, låtskrivaren eller bandet som gjort låten.

    Bäst tycker jag är när andra artister gör sina personliga tolkningar av låtar – som t.ex Chris Cornells version av Michael Jacksons Billie Jean eller David Cooks version av Chris Cornells version av samma låt. :)

  16. @TT: Glömde fråga: vad var det för samling? Hårdrock? *hoppas*

  17. […] väntade länge, efter hennes medverkan i ”Rock Star: Supernova”, på att Dilana skulle släppa […]

Kommentera

Etikettmoln

