Man lever så länge man lär

Skrivuppgift

Jag läste om Petras förundran över att hennes grannar har ständigt fördraget i stället för att släppa in ljuset (varför tänker jag på våra politiker??), det lilla som faktiskt ges oss under denna, för första gången av mig förbannade, november och var på vippen att tipsa henne, men bestämde mig för att använda idén själv i stället för att skänka bort den. Så här i novembermörkret behöver de flesta av oss livas upp lite och blev det inte NaNoWriMo så kan det väl bli det här, tänker jag.

Det här bör du göra om du väljer att ta dig an uppgiften:

Skriv ett inlägg med titeln ”Fördraget hos grannarna” i vilket du lägger fram en teori om varför Petras grannar aldrig tycks hissa upp persiennerna – eller något annat som känns roligare men ändå kan rymmas under rubriken. Det gör ingenting om det är långsökt eller urspårat, bara du skriver på god svenska.

Länka till detta inlägg (jag vill ha erkännandet om det händelsevis skulle råka slå) och pinga, trackbacka eller kommentera här så att världen får veta att du gjort uppgiften. Givetvis gör du detsamma (länkar, pingar etc) för/till den som gav dig uppgiften (om det inte var jag) eller den du själv hittade uppgiften hos.

Jag hoppas få läsa många fantasifulla teorier och skulle önska att följande skribenter tog sig an uppgiften (eftersom jag är lat rationell länkar jag till det just nu senaste inlägget för gratis trackback): Jerry (har svårt att motstå), Heidi (skriver ändå), Tyskungen (han kanske vill?), Drottningen (spara ofta!), Blackwater (du älskar att fabulera, visst?), Joshua_Tree (se, med underscore och allt!), emma (kanske behöver paus från allt allvar?), West (du har väl tid att fantisera?), Leva (retur fast inte om sex). Och så ivve, som jag missade förra gången.

Kommentarer till: "Skrivuppgift" (31)

  1. blackwater1970 sa:

    Fabulera? Tssss tssss

  2. *skratt* Vad rolig du är! Hoppas någon nappar på din utmaning för jag ÄR verkligen nyfiken på vad som ligger bakom denna mörkläggning, men har just inga egna bra teorier (ja, förutom vampyrteorin då).

  3. @Blackwater: Ja, om du inte brukar så kanske du ska prova. :)

    Jag tror att jag själv också ska ge mig på uppgiften. Men jag hinner inte tänka så mycket på det än på ett tag, tyvärr – får hoppas på gudomlig inspiration i duschen eller så.

  4. blackwater1970 sa:

    Jag har redan flertalet teorier men återkommer till det imorgon efter vodkaruset

  5. @Petra: Ja, jag fick lite gudomlig inspiration i flytande form. :)

    Apropå vampyrer i lägenheter: har du läst John Ajvide Lindqvists ”Låt den rätte komma in”? Rekommenderas annars. Eller, jag har ju inte läst den utan lyssnat, men jag åkte små omvägar till jobbet för att hinna lyssna mer. Annorlunda, men bra. Jag ska läsa pappersboken någon gång – ser fram emot att upptäcka hur upplevelsen förändras. Filmen är jag däremot inte särskilt intresserad av än så länge.

  6. @Blackwater: Realistiska eller orealistiska – skoj, hur som helst!

  7. […] Mia hade en liten utmaning på gång. Gällde den för mig tills nu helt okände Petras blog. Petra har sina funderingar i november månad. Konstiga grannar som skyler sina fönster trots att det inte finns direkt solljus på dem. En av anledningarna kan ju naturligtvis vara att grannarna noterat att Petra står och fotar deras fönster hela tiden. Skulle få vem som helst att dra för. Finns naturligtvis logiska förklaringar till allt. Men just i Petras fall tror jag det rör sig om något helt annat. Som gammal “detektiv” är det en del saker i fotot som slår mig. […]

  8. blackwater1970 sa:

    Dessutom vill jag tipsa om Angostura 1919 som är en excellent rom att dricka rent. Om man tröttnar på whiskyn alltså. Mer sötma, fin styrka i eftersmaken och husets rom om det måste särskiljas. ;)

  9. @Blackwater: Redan? :) Jag sparar läsningen tills efter natten.

    Angostura 1919 lägger jag på minnet – ska ju ändå besöka bolaget. Jag har faktiskt några flaskor rom i barskåpet – det är av någon anledning den spritdryck jag har mest av förutom whisky, faktiskt. Men inget jag har som vana att dricka, vare sig rent eller blandat. Captain Morgan (Black Label), Havana Club (Añejo Especial), Bacardi (Superior) – nog inga märkvärdiga sorter. Mind you, jag dricker inte sprit egentligen. Jag har mest spriten. Smakar sällan.

  10. om man struntar i petras grannars mörkläggning då?

  11. @Drottningen: Nu förstår jag inte vad du menar?

  12. Jag tycker att det är så fint att du försöker lära sådana småfuskare som mig, att använda lite fler funktioner i bloggandet! :)

    Jo, det jag undrade över var det här: ”Leva (retur fast inte om sex).” Kan du utveckla lite vad du tänkte med det? ”Retur”?

    Annars är jag närmast lite chockad av flödet du har på bloggandet just nu… chockad på ett trevligt sätt, alltså! :)

  13. Oh my. Du räddade mig just från att koka över av ilska. Jag hade tänkt blogga om hur idiotisk bilfan var imorse när jag tänkte göra något så komplicerat som att starta den och åka iväg till stallet som vanligt. Nu slipper jag hetta upp mig inför natten och kan istället skriva om Petras grannar.. ;)

    Återkommer med rapport!

  14. @Leva: Retur, som i att jag återgäldar – du utmanade mig en gång med en radda frågor (om sex) som jag dock valde att inte besvara. Är du med? Det här är ju inte samma sorts utmaning, men dock.

    Ja, just nu är det lite… hektiskt. Och då menar jag nog mest att jag själv är… ja, nästan lite manisk. Det finns flera bidragande orsaker, men den viktigaste är nog att jag lider av ett rejält sömnunderskott. Eller så är det ett resultat av det andra. Hur som helst, så är det.

    Vad gäller funktioner i bloggandet så förstår jag inte vad du tänker på just här och nu. Du som är WordPress.com-användare behöver nämligen bara länka så sköter WordPress resten. :)

  15. @Heidi: En sådan tur! :)

  16. Få se om jag kan få inspiration i afton… vem vet? (;-)

  17. Jaha, då förstår jag vad du tänkte på – det hade jag visst glömt, att jag skickade dig den utmaningen (eller att jag själv gjorde den heller, för den delen… tur att jag har sådan koll på vad jag sysslar med! ;))

    Jag hoppas att du mår bra i alla fall, i ditt lite maniska tillstånd… det är trevligt att du skriver mycket i alla fall, tycker jag, fast trevligare om du mår bra också! :)

    Och ja, du ser, inte ens det hade jag koll på – att jag inte behöver tänka, som använder WordPress… du lär mig nya saker utan att det ens är meningen, tydligtvis! :)

  18. @Jerry: Jag håller tummarna, för jag tror att du kan skriva något jag blir glad av att läsa. Det var lite synd att det här dök upp just nu – jag förstår om du inte känner för lättsamma saker, men å andra sidan kan det kanske vara bra att tänka på annat. Jag har själv också för avsikt att skriva något i ämnet vid tillfälle. Om grannarna alltså.

  19. @Leva: Äh, man behöver inte koll när man bloggar! Allt finns bevarat så länge inte WordPress.com försvinner eller slarvar bort inläggen. :)

    Jodå, jag mår bra. Det är ingen destruktiv mani, förutom att det lätt blir en själveskalerande process. Man måste kunna bryta också. Och det kan jag. Jag ser fram emot att soooova en massa i helgen.

    Klart jag gör! Det är ju det som är vitsen med samtal och interaktion.

    Vad tänker du om själva skrivuppgiften, förresten? Är det något som skulle kunna få ett utrymme bland dina helt andra inlägg? Jag tyckte att det var intressant att utmana dig för att se hur du gör, och eventuellt också på vilken approach du skulle välja. Nyfiken, helt enkelt – det är juinte alltid uppgiften som är huvudsaken. :)

  20. […] 22, 2008 in bloggande | Tags: bloggande, skrivuppgift, uppdrag bloggning Mia delade generöst ut ett litet nätverksskapande uppdrag åt några av sina vänner, och jag tycker […]

  21. Jag sitter fortfarande och lurar på den här… Suck. Det går inte alls bra av helt andra anledningar än ämnet tyvärr. :(

  22. @ivve: Det går inte så bra för mig heller. Jag är för lättstörd och dålig på att fokusera – börjar på något, men kommer på något annat och så något tredje och… ja, du fattar.

    Jag skulle ladda ned True Blood, tänkte jag, i eftermiddags, men har inte ens börjat. För jag måste ju ta reda på vilka avsnitt jag redan sett… och då behöver jag ladda in dem från skiva, men vilken av skivorna ligger de på? Ja, du fattar nog här också. :)

  23. Tur att världen slapp min teori. Den och lågkonjunkturen hade skapat ett Ragnarök :)

  24. @deeped: Det kanske är precis det vi behöver?

    Att jag inte nämnde ditt namn betyder inte att du är förbjuden att ta dig an uppgiften. Tvärtom, det vore skoj att läsa din teori. :)

  25. deeped: Jisses, nu blir ju jag nyfiken! Det är ju liksom mina grannar det handlar om. Jag kan utmana dig om det hjälper? ;-)

  26. […] hade för sig bakom sina ständigt nedrullade persienner. Var de möjligen vampyrer? Mia* gav i uppgift åt hela sin nätburna bekantskapskrets att komma med teorier. Blackwater och Heidi hängde på, […]

  27. […] Ella suckade tungt och reste sig mödosamt ur sängen . Rummet låg i halvdunkel som vanligt. Hon stack fötterna i de gråaktiga tofflorna och hasade ut i köket, gick fram till medicinskåpet och tog ut tablettburkarna. Sakta öppnade hon burkarna en efter en, tog ett rosa piller ur en burk, två blå ur en annan och avslutade med ett stort vitt ur en tredje. Ella tog fram en PET-flaska Coca-Cola ur kylen och halsade direkt ur flaskan samtidigt som hon sköljde ner pillren. Så. Kanske den tillfälliga ljusningen skulle komma om en stund. Då skulle hon kanske orka göra frukost också. Klockan var ett på dagen. […]

  28. Någon sorts bidrag till de allmänna fantasierna

  29. @MsGarbo: Åh, vad roligt! Ska genast läsa vad du bidragit med. :)

Kommentera

Etikettmoln

