Man lever så länge man lär

Premiär på spikmattan

min spikmatta Jaha, igår kväll (vilket är fel ord – för det var natt, ja inte långt ifrån morgon) lade jag spikmattan i sängen och mig själv ovanpå, så att mattan låg an ungefär från korsbenet och upp till nacken. Och jädrans vad vasst det kändes! Mattan har ju massor av små hårda taggar – enligt uppgift ca 6000 stycken. Jag konstaterade att det nog är bäst att försöka ligga stilla för annars river de rätt bra i skinnet. Eftersom jag är en tuffing härdade jag ut, låg kvar, andades och försökte slappna av så gott det gick och se, efter ungefär fem minuter var smärtan borta. Då upplevde jag det mer som sockerdrickspirrande, kanske lite som tusen nålar fast utan ont. Det pulserade – antar att det var blodflödet som hunnit komma igång. Femton minuter senare vaknade jag, lade mattan åt sidan och somnade om. Så det går alltså finfint att somna på en spikmatta! Fast just då hade jag nog kunnat somna oavsett underlag och omgivning, med tanke på hur trött jag var. Och är. En vacker natt ska jag sova ikapp, men det blir inte nu.

Den (klickbara) bilden längst upp är för er som undrar hur mattan och dess piggar ser ut. Bilden är som vanligt inte bra, men jag tror att det ändå framgår på ett ungefär vad det är för slags kreatur. Fingrarna är med för att visa taggstorleken och inte för att jag på något sätt tycker att de är vackra och/eller sevärda.

Kommentarer till: "Premiär på spikmattan" (5)

  1. Bortsett från att du somnade – tyckte du det verkade bra med spikmatta då??

  2. Det brinner! Ring grönsakshandlaren!…

    Det handlar om att söka rätt rådgivning, från rätt personer, för rätt situationer. När ditt hem står i lågor så ringer du inte grönsakshandlaren och när julfläsket lagt sig som en praktisk men oklädsam badring lagom till sommaren så s…..

  3. @KaK: Jag känner inte att jag kan besvara den frågan ännu – tror att det krävs lite tid och övning innan jag är redo för det. Framförallt skulle jag vilja ligga på den när jag inte är halvdöd redan innan. Det är ju bra att vara vaken om man ska analysera sin upplevelse. :)

  4. Ah, du har också en orange, alltså! Jag har haft min spikmatta någon (några?) månader nu, och jag måste nog säga att jag är nöjd fastän jag var halvskeptisk till att börja med.

    Jag kan inte sätta fingret på något specifikt som gör att jag gillar den. Men jag tycker mig sova bättre, och ha ett lugnare humör när jag ligger på den en stund (20-30 min) innan jag somnar på kvällarna.

  5. @Fia: Hej och välkommen! Det var sannerligen inte igår. :)

    Ja, jag tyckte att jag behövde de orange egenskaperna mer än de gröna och det skadar heller aldrig att frångå sina vanliga mönster.

    Skeptiska jag säger att du kanske skulle få samma effekt genom att ligga även utan spikmattan – jag tror att det ligger så mycket i att ta sig tid att stanna upp och slappna av och bara vara. Men i praktiken spelar det ju ingen roll varför det funkar. :)

Kommentera

Etikettmoln

