Man lever så länge man lär

Hypersvecism

Man förstår nästan vad det är utan att ha hört ordet förut. Vi talar om överdriven försvenskning, om jag tolkade SAOBs upplysningar rätt. Så här står det:

HYPER-SVECISM. språkv. oriktig(t) språkform l. uttal som tillkommit genom misstag l. missförstånd vid strävan att tala l. skriva regelrätt (genuin) svenska.

Ge mig ett par exemplariska hypersvecismer, tack!

Kommentarer till: "Hypersvecism" (9)

  1. Felaktig användning av ”dem”, kan det vara nåt? Som i ”dem sa att”, ”dem borde ha”. Jag gissar att det kommer sig av att man uppfattat att ”dem” är mer korrekt och finare än ”dom”, men missat att ”de” och ”dem” är helt olika ord.

  2. ”Dom” kan ju betyda både ”de” och ”dem”.

  3. När WordPress översätter ”widgets” med ”gränssnittskomponenter” kanske? Eller är det bara klumpigt?

    Jag har varit med om programvaror med så dåliga svenska översättningar att man måste använda den engelska versionen för att alls kunna förstå vad det handlar om…

  4. @snowflake: Vad smart du är! Jag kom inte på något alls – antar de var för att jag hakade upp mig i gränslandet till anglicismer fast i motsatt riktning. Ja, dem passar ju klockrent på beskrivningen. :)

  5. @Kb: Klumpigt är det definitivt (och långt!), men menar du att det blir en oriktig språkform för att det inte är ett sedan tidigare använt ord?

    :) Jag tycker det gäller de flesta program (språkfascist, jag?) i svensk språkversion – jag förstår helt enkelt inte it uttryckt på svenska. Igår startade jag min gamla dator från Ubuntu-cd:n och råkade då välja svenska som språk. Läskigt värre vare!

  6. Kanske inte formellt oriktig svenska, men däremot svårförståeligt och klumpigt just för att man har ansträngt sig att hitta en korrekt svensk översättning.

  7. @Kb: *nickar instämmande*

  8. Ick! Precis så ja, nu fick jag rysningar längs ryggraden…

  9. @snowflake: Kommenterade du på rätt inlägg nu? Om ja, så får du banne mig förklara för jag fattar inte halv sju. :)

Kommentera

Etikettmoln

