Man lever så länge man lär

Veckans lyx och flärd

Så mycket tid det hinner gå mellan inläggen! Jag begriper inte vart tiden tar vägen. Hela veckan har jag velat skriva om ditt och datt, men det har liksom inte funnits tid. Och det gör det ju inte nu heller egentligen eftersom jag borde sova och samla kraft inför ännu en arbetsvecka, men lite egen dokumentation kan hinnas med:

I tisdags jobbade jag hemifrån och fick sedan massage. Därefter, inspirerad av Kristina (och nyfiken förstås!), beställde jag en spikmatta, och en extra vetekudde. Ja, jag vet att man enkelt gör egna kuddar, men orka… det fanns ju att köpa.

Onsdag var jag hos frissan och fick bryn och fransar färgade samt håret kapat – det blev nog nästan 2 dm kortare på kuppen. Mer än jag kanske tänkt mig, men det växer ut. Hår växer visst ungefär 1 cm per månad, förresten, så ordningen torde vara återställd i mitten av januari. Håret blev faktiskt också färgat, vilket resulterade i att jag nu är tämligen mörkhårig. Inget av det solblekta finns kvar.

Underst ligger ett lager riktigt rött – inte precis någon kopparton i det. Överst (närmast ansiktet och i anslutning till benan) ett lager av min egen färg plus mörk kopparkänsla. Och däremellan (vilket blir det mesta av kalufsen) är håret mörkt lila (eller violett, som frissan säger). Den lila färgen är så mörk att jag tycker den ser svart ut, men förhoppningsvis syns den bättre utomhus när solen skiner. Det vore skoj att ha en mer tydligt lila färg i håret, kanske som Duvornas Drottning?

Det var med en känsla av lättnad och påtaglig igenkänning jag såg mig i spegeln när jag kom hem. Äntligen känner jag igen mig själv. Den damen har jag saknat.

Torsdag var det sedan dags att få naglar. Det var länge sedan (tiden går nog att räkna i år) jag hade några egna att tala om, så jag tyckte det kunde vara på sin plats att skaffa sig konstgjorda. Eftersom det är något jag aldrig gjort förut, var det något jag såg fram emot med nyfikenhet. Först limmade hon (nageltjejen) på vad som tydligen kallas ”tippar”, vilket blev en förlängning av nageln och sedan applicerade hon akrylpasta (min benämning – det heter säkert något annat på fackspråk) över det hela. Pastan jämnades ut och blev liksom en förtjockning av nageln. Efter diverse filande och slipande och målande har jag nu vad som ser ut som fina välvda naglar på alla tio, precis tillräckligt långa för att vara i vägen när jag knappar på tangentbordet. Lacket jag valde blev detsamma som när jag skulle iväg på Sweden Rocks kickoff häromåret. Eh… det var 2005, tydligen. Fy tusan vad tiden går fort! Min indiske kollega menade att naglarna påminde om ”black pearl”, vilket förstås genast fick mig att börja drömma om Johnny Depps sparvkapten och dennes skepp. Själv kallar jag dem nog för hematitfärgade.

Nope, jag har inga bilder på håret. Händerna blev dock plåtade av nageltjejen som ville ha bildbevis på att man kan göra något även av väldigt korta naglar. Före- och efterbilder. Hon tog till och med några extra för min räkning, men jag har inte fått dem ännu. Kanske blir det något som går att lägga upp här.

Två av tre nämnda åtgärdspunkter är inte fy skam!

Kommentarer till: "Veckans lyx och flärd" (17)

  1. Varför inga bilder? :=)

    Lägg gärna till din blogg på http://www.startblogg.se om du vill få mer trafik till din blogg!

  2. snowflake99 sa:

    Det låter som att du är jättefin i håret, gratulerar!

  3. @Jossan: Jag är ingen bildmänniska, vill ogärna ha min nuna på nätet, inser att bilder inte skulle visa verkligheten och har heller ingen vettig kamera. Och tack, men nej tack. Jag föredrar läsare framför trafik. :)

  4. Kul att göra sig fin! Du är modig med ditt hår. Och snygg. :)

    Så fort jag får en utbetalning som inte till 90% går till att betala räkningar så ska jag också klippa mig. Har fått rådet att alltid lägga med en bild i jobbansökningen. Vill inte göra det i nuläget. Tror att det vore kontraproduktivt. Och innan jag fått jobb har jag inte råd att klippa mig. Moment 22?
    Njut av ditt nyfärgade hår och snygga naglar.

    Mina naglar filades förresten ner till fingertopparna innan helgen. Vi skulle byta bromsar på cittran. Långa naglar med olja under är inte det minsta attraktivt. Hematit låter mycket bättre.

  5. Ser fram emot en recension av 1:a provliggning! :)
    Resten låter trevligt – att skämma bort sig lite grand. Naglarna har jag inte målat på evigheter och ”gjort” dem hos nåt proffs har jag aldrig provat. Kan man göra det även om man inte vill ha dem så långa?

  6. Jag har varit på manikyr en gång, men aldrig förlängt naglar. Nu blev jag sugen på att förändra hårfärgen litegrann, men inte så mycket som du!

    Jag associerar till utmärglade indiska fakirer med vita höftskynken, reptrick och kobror i korgar när jag hör ordet spikmatta, men det är väl inte så du har tänkt dig framtiden. Jag får kolla in Kristinas blogg och se vad det handlar om egentligen.

  7. Åh, nu blir jag riktigt avundsjuk på dig! Ja, när det gäller naglarna. Eftersom mina pek- och långfingernaglar är helt knäppa och böjer sig inåt kan jag aldrig ha långa (egna) naglar (de ser då mest ut som böjda klor vilket känns lagom snyggt). Klipper man däremot av dem och sätter tippar på dem funkar det. Jag höll ju på med det ett tag 2005-2006, men det blir ju så attans dyrt i längden.

  8. @snowflake: Tackar! Om jag ska vara ärlig så har jag insett (eller snarare sett i spegeln och på bild) att jag är så där vinterblek och ser trött och liksom grå ut i hyn och att just det syns mycket mer med en så pass distinkt hårfärg. Jag såg mer normalt välmående ut i somras, såg jag på bilderna du tog när vi pubrundade oss hemåt från city. Så jag vet inte om det var riktigt jättesmart att färga håret. Å andra sidan syns jag mer med de här hårfärgerna – grådaskigt blek kanske ändå är lite bättre än osynlig. :)

  9. @Pian: Åh, så du finns fortfarande? Bra det! :)

    Men har du inte några gamla bilder, där du ser representativ ut? Och känner någon som är åtminstone hyfsad på att hantera sax och kam?

    Vad gäller naglar: med ett bra nagellack syns väl inte oljan? :) Kan berätta att jag svurit en hel del över mina naglar de senaste dagarna. Nageltjejen kapade tipparna så nära fingertopparna hon kunde (med hänvisning till att de torde växa fort eftersom jag är nagelbitare) och ändå så tar de emot överallt hela tiden. Det är väldigt mycket man inte kan göra när man har naglar, måste jag säga. Det är nästan omöjligt att greppa något med kraft t.ex. Jag håller hela tiden på att åsamka mig själv stor smärta genom att tanklöst hugga tag i tunga saker. Jag skulle inte kunna meka bil. :)

  10. @KaK: Klart man kan! Manikyr handlar ju mest om att snygga till – putsa nagelband och fila till en snygg form och så brukar lack ingå också. Jag tycker absolut att du ska unna dig en provning.

    Vad gäller spikmatteliggning så lovar jag att rapportera. :)
    Bara den levereras någon gång! Jag har inte hört ett ljud eller sett några tecken på att det blir en leverans. Beställningsbekräftelse fick jag och på webbplatsen står att man normal levererar på 1-5 arbetsdagar. Så då borde jag få leverans senast i morgon eller på onsdag…

    Ehm. Jag kollade precis mailboxen och hade visst fått ett besked redan i lördags: ”Din beställning är levererad från vårat lager”. Och nej, jag kollar inte mina mailboxar särskilt ofta. Ännu. :)

  11. @Kb: Den gången minns jag – fint blev det! Jag skulle nog vilja gissa på att du inte skulle behöva förlänga dina naglar om du vill ha dem långa – du har ju material som duger i sig självt, har jag för mig. Och om naglarna inte är starka nog borde du kunna låta förstärka dem, med sådan där akrylpasta antar jag. Jag utgår från att nagelfolk gör sådant på löpande band. :)

    Vad gäller hårfärgen säger jag bara: go – surprise me! :)

    Ja, själva ordet spikmatta är dramatiskt och leder även min fantasi till turbanprydda indier – säkert en av anledningarna till att jag vill testa. Det vore allt bra coolt att sanningsenligt kunna säga att jag ligger på spikmatta om kvällarna. Haha.

  12. @Petra: Varför avundsjuk? Jag trodde att du numera hade råd att skaffa tippar om du ville. Men okej, det behöver underhållas.

    Hur ofta var det du fick gå på återbesök? Jag börjar med varannan vecka (eftersom mina nedbitna naglar förväntas växa snabbare än normalt) ett tag framöver så får vi se vad som händer. Har ingen som helst aning om vad återbesöken kommer att kosta förresten. :)

    Mmm, jag hade dina urtjusiga naglar i tankarna när jag var hos nageltjejen, men den sortens dekorationer kom aldrig på förslag. Jag när dock en dröm om att ha lila metallicnaglar, med finkornigt diamantglitter på. Vem vet, det kanske bli av så småningom?

  13. Jodå, jag har ju haft långa målade naglar ibland, senast i våras. Helt naturligt, även om det tar tid att lacka om dem hela tiden. Jag får nog vänta ett tag innan jag börjar med det igen, eftersom handhygienen är så viktig för mig just nu.

  14. Jag vill se bilder, jag vill se bilder….(;-)

  15. Kom hit och hälsa på, så plåtar jag både frisyren och naglarna…

  16. […] Resultat (steg) Veckans lyx och flärd […]

  17. @Jerry: Pfft – du får banne mig komma och se verkligheten i stället! :)

    Icke desto mindre så blev det faktiskt ett par (om än mindre bra) bilder. :)

Kommentera

Etikettmoln

