Man lever så länge man lär

En hel lång ledig dag hade jag framför mig när jag steg ur sängen i morse. Fantastiskt, härligt, välbehövligt. Tid att göra både ditt och datt jag tänkt på.

Hur det nu kom sig så kunde jag inte bestämma mig för vad jag skulle göra först eller sist eller alls, så jag tröttnade på velandet och tog resolut på mig skor och jacka och halsduk (handskar behövdes inte vid drygt 11 plus) och gav mig ut på vandring. Söderut, över bron och mot den berusade barolon fick det bli.

Ungefär en timme och närmare 7000 steg tog det och jag hann höra ett helt avsnitt Java Posse-nyheter och varm blev jag också till slut, när jag väl närmade mig målet. Gick in på stormarknaden, grabbade tag i en korg i vilken jag plockade ned strumpor, värmeljus, tistelolja och sedan kom jag fram till ostdisken. En rejäl bit Berusad Barolo, ett par centimeter getrulle, en bit… Chaumes, hette den. Och sedan serranoskinka, prosciutto, nötter, choklad och snacks. Här skulle frossas.

Såg en timme av Sweeney Todd och fascinerades över skådisarnas sånginsatser, men bytte sedan till TV, där så småningom Idol 2008 började.

Loulou sjungandes SOS var ingen höjdare. Hon ringaktar en riktig klassiker.

Nu efter pausen utlovas Lars med Money, money, money… och han ser ut att vara förklädd till just Sweeney Todd. Det blir verkligen intressant att se och höra vad han gör av låten. Nu, strax!

Ah. Stor show. Och roligt som fan. Fast jag vet inte om jag kanske skulle kalla det för en hädelse? Men nej, jag tyckte det var uppfriskande – jag gillar det här. Fantastisk låt, har jag alltid tyckt. Älskar pianot i den. Och dramat.

Alice då. Undrar vad hon gör? Hon har helt rätt i att man som svensk måste ”kunna” sin ABBA. Lay all your love on me ska hon sjunga.

Och ja, hon är bra. Den första som visar vederbörlig respekt för materialet. Och hennes röst är vass. Alltså, i positiv bemärkelse. Knivskarp. Men Michael Michailoffs version i Fame Factory var ändå en större upplevelse. Reggae.

Jaha, Robin E då. En rocker borde kunna göra ABBA bra, tycker jag. King Kong Song? Tänkte jag när jag såg skivfodralet och blev nostalgisk – den plattan har jag. Men nej, det blir Waterloo. Well, det kan väl funka, antar jag. Vi ska höra…

Japp. Det låter rock och konstigt vore väl annat när både sångaren och låten är rock. Med dansbandssax. Haha. Jag skulle önska att den här versionen hade dumpat just det inslaget. Men han framför den bra. Det ser ut som om han tar låten på allvar och det måste man ju göra om man är en artist värd namnet. Den satt! Han gör låten som… ja, som den gjordes då. Som den ska göras. Skitbra!

Anna säger sig åtminstone respektera ABBA och deras låtar – efter att nu ha sett ABBA-filmen, men jag är besviken på att hon egentligen inte tycktes ha hört dem innan. Mamma Mia då… tja, kan Meryl Streep sjunga den så kan väl Anna?

Och ja, det kan hon. Och jag tycker att hon gör det bra. Hennes röst passar bra för den här låten. Hon känns visserligen inte helt hundra i ton- och annan säkerhet från början, men det tar sig längre fram i låten. Bra! Jag gillar hennes djupa röst.

Efter pausen blir det Kevin som ska sjunga Gimme, gimme, gimme… Hm, ”a man after midnight”?

Och där börjar han. Fan, vad han är bra på att sjunga! Så smidig i rösten, liksom. Och jo, han är en riktig discosnubbe, som gör den här sortens låtar riktigt bra. Och han rör sig bra. Men jag vet inte… låtvalet känns ändå inte riktigt rätt. Han tappar liksom i energi vartefter låten framskrider, känns det som. Men jag tror att han sjöng ”your love after midnight” i alla fall.

Robin B. Han känns mer snygg än skönsjungande och jag får erkänna att jag inte har positiva förväntningar. Does your mother know. Njae?

Men tja… han låter faktiskt lite bättre än jag förväntat mig. Och den lila skjortan är snygg och låten bra. Men alltså, jag får nästan känslan av en dansbandnisse. Bra att han gör några sångmässiga utflykter, men det blir för lite rock för min smak. Och han rör sig ungefär lika smidigt som en sågbock.

Lille Johan då. Han har sin stil, och jag misstänker att den skär sig mot ABBA.

The winner takes it all. Här vet jag inte alls vad jag ska skriva. Han är konsekvent – det är Johan Palm[tm]. Jag kan faktiskt inte säga om jag gillar det eller inte.

Oj, jag trodde att det var slut, men vi har ju Sepideh kvar. Jag tror att det säger lite om hur intressant hon är… Hur bra hon än är på att sjunga, brukar hon vara rätt tråkig att se. Dancing Queen. Tänkte väl att den låten måste vara med.

En låt i hennes stil, men det här är den sortens sångerska som jag inte alls fastnar för. Hm, hon sade något innan om att inte avvika från originalet, men det gör hon ju. Lite. Jag tycker att hon gör det bra, men efter halva låten har jag tröttnat.

Jag tror att det ikväll står mellan Sepideh och Robin B. Sepideh får åka hem.

Undrar om jag ska ta och se färdigt på Sweeney Todd?

Svar på tal, snowflake? Förresten har jag nu läst den sista Harry Potter-boken också. Livet blir så mycket bättre med en läsfåtölj, även om fotpallen är i fel färg. Ungefär fyra veckor trodde man att det skulle ta innan jag fick en ny fotpall och under tiden fick jag gärna använda den gamla, så jag har suttit rätt många kvällar och läst i min nya fåtölj. Jag trivs i den! Skönt också att ta i drift även det tredje rummet i lägenheten. Så känns det inte som ett så stort slöseri med pengar.

Kommentarer till: "Ledig frossarfredag med Idol" (15)

  1. Eftersom jag haft förmånen att få utnyttja det tredje rummet några gånger tycker jag att det är en utmärkt investering :-)

    Vad tyckte du om HP7?

  2. @Kb: Bra fråga. Det tog en stund att komma in i den, men sedan fastnade jag totalt. Var lite besviken över slutet, däremot. Det kändes lite för enkelt och tillrättalagt. Och den där sista tillbakablicken kunde hon gott ha skippat helt och hållet. Men jag skulle nog behöva göra som ni riktiga fans och fräscha upp minnet av de tidigare böckerna för att kunna sätta den här i relation till dem. Dessvärre har jag sett filmerna för många gånger och tröttnat på händelseförloppen, så det känns inte särskilt lockande. Men boken får definitivt godkänt.

  3. Jo, och så undrade jag hur mycket inspiration som kom från Tolkien.

  4. Hmm… du var lite snällare i din bedömning än vad jag var till en kompis över MSN. :D

  5. @ivve: Olika forum tarvar olika mått av hänsyn och försiktighet. Det här är offentligt och därmed bör man enligt min mening uttrycka sig med eftertanke, inte minst med tanke på deltagarnas åldrar och liverfarenheter. Sedan tror jag också att jag är snällare än du. :D

    Tyckte vi någorlunda lika i övrigt?

  6. @Mia*: Ja, det är ju inte helt osannolikt att du är snällare än vad jag är. Sedan har du ju faktiskt rätt, det räcker nog och blir över för dem att läsa allt skit det står om dem i skvallerblaskorna. Undra om det är värt att vara med i IDOL i det långa loppet. Det borde det väl vara… Man får kontakter och efter 2 år har alla skvaller-niss*r glömt en.

    Låt oss säga som så, jag är på intet sätt överens med juryn när de säger att de har det bästa startfältet någonsin. Det vore dock spännande att se dem på plats, för att se hur mycket skillnad det gör på hur man upplever dem.

  7. Härlig läsning! Nu får jag lust att titta på Idol. Jag behöver en samtalspartner som man kan diskutera på det här sättet med, nån med säkrare musiköra än jag. och ja, jag har ju det hemma men han brukar tippa isäng så tidigt på fredagarna…

  8. Näeej..jag förstår inte – jag tyckte Loulou sjöng sin låt kanonbra! Jag gillade det souliga stuket på den. Jag fattar inte varför man ska behöva ryka för att man uttalar sig om att ABBA är lite töntiga? Nej, jag blev nog lika besviken som Anders Bagge där. Hade jag fått välja hade Sepideh fått åka hem helt klart. Jag har tröttnat på hennes gälla röst och vibrato. Robin B snygg? Det vete tusan. Han framstår som stelopererad eller nåt även om han gjorde sitt bästa framträdande igår. Han tar till sig kritiken han får i alla fall.

  9. Ja, tamesjuttsingen lite lika tycker vi faktiskt…?
    Det är ju nu Idol börjar på allvar…. (;-)

  10. @ivve: Ja, det där är lite svårt faktiskt. Visst har jag också en del tuffare synpunkter på de tävlande och deras framföranden, men det känns inte rätt för mig att spy ur mig dem offentligt. Fast det handlar nog mer om att inte riskera att behöva stå till svar än om snällhet. Kanske. Och ja, visst vore det intressant att se Idol ”på riktigt”. :)

  11. @snowflake: Tittar du inte på Idol!? Men vad gör du då på fredagarna när sambon tippat i säng? Hm, dum fråga att ställa till dig, antar jag. :)

  12. @KaK: Jag vet inte riktigt hur du menar, men jag menar i alla fall att det för mig handlade helt och hållet om LouLous oengagerade framträdande. Hennes uttalanden om ABBA struntar jag i – det var väl juryn som menade att det hade med saken att göra.

    Och vad gäller Robin B så menade jag inte att jag tycker att han är snygg, utan att han har det utseende som anses vara manligt och därmed snyggt. Han blir inte kvar så värst länge till, tror jag.

  13. @Jerry: Nu det börjar? Vet du, jag känner mig inte särskilt ”hooked” i år. Jag bryr mig ofta inte ens om att kolla på fredagen, utan kikar möjligen i efterhand via nätet. Det känns inte viktigt eller särskilt engagerande längre. Kvalitén känns väldigt låg i jämförelse med American Idol. Eller är mitt problem kanske att de är så unga i år?

  14. Jo, juryn och media trodde att det var det som var avgörande och det tycker jag låter konstigt. I min värld lyssnar jag på det faktiska framförandet och inte på saker som sägs runt det. (Eftersom jag spolar förbi allt snack utom juryns bedömning så hör jag det inte ens).

  15. @KaK: Ja, om du inte lyssnar på vad som sägs så förstår jag att det låter konstigt. :) Alltså, det är ju bara att inse att det inte handlar enbart om talang på röstfronten – typ ”allt” påverkar hur folk röstar. Det är mycket känslor med i spelet. Och jag är inte annorlunda, jag. Möjligen med undantag för att jag inte röstar.

    Jag har faktiskt tagit tag i det här med American Idol igen och kollar på årets omgång. Säsong 7, menar jag – ser ut som om de börjat med auditions för säsong 8. Anyway, tidigare har jag bara sett uttagningarna, men nu är jag inne på ”final 12”. Jag behöver blunda för att förstå hur duktig Archuleta är. Och Cook… well, han känns lite falsk med sina blinkningar och vad det nu är. Jag menar bara att det är långt ifrån bara sånginsatserna som gör intryck. Synd bara att jag ju redan vet hur det gick.

Kommentera

Etikettmoln

