Man lever så länge man lär

Leverans av läsfåtölj

Idag ringde någon från Mio och ville leverera möbler till mig. Jag fick välja mellan tidsluckorna 14-18 resp. 18-22. Jag valde 18-22, men fick ändå stressa hem.

Strax före 20 ringde telefonen och jag fick gå ned för att … tja, skriva på och hjälpa till att bära var det väl. Fåtöljen gick nätt och jämt in i hissen ens efter att den skyddande wellpappen tagits bort. Och knappt genom dörren till biblioteket (där den ska stå). Fotpallen i sin nätta kartong bjöd inte på sådana svårigheter.

Jag drog av skyddsplasten från fåtöljen, monterade benen och reflekterade över att tyget såg glansigare och lite sladdrigare ut än jag väntat mig. Jag letade reda på de gamla tygproverna och jämförde, bara för sakens skull, men det var rätt.

Sedan var det dags att packa upp fotpallen, som visade sig vara… brun!?

Jag beställde ju en fotpall klädd i mörkgrått tyg och på etiketten står det också mycket riktigt ”d. grey”. Lik förbaskat är tyget på den levererade fotpallen brunt. Så det blir att reklamera. Suck, sådant onödigt jobb skulle jag så gärna avstå.

Min mörka sida är i allra högsta grad upprörd och irriterad över felleveransen och målar upp allehanda dystra scenarier. För det kan inte komma något gott av en sådan här miss. Det är jag och ingen annan som drabbas och får lida för att någon idiot och klantskalle gjort fel. Och nu ska jag då behöva vänta 7-8 veckor till.

Min mindre mörka sida har nog gått och lagt sig, men om den var vaken skulle den förmodligen kvittra något om att ”Shit happens och man vet aldrig vilka trevligheter detta kan innebära – vänta och se!”. Hm, det är nog tur att den sidan sover för annars skulle jag gladeligen banka den i skallen. För att den har rätt. Det här kan ju faktiskt leda till något bra… också. Möjligheter lurar alltid i vassen.

Kommentarer till: "Leverans av läsfåtölj" (11)

  1. Jobbigt med felleverans, men tur att det bara var fotpallen och inte fåtöljen som hade fel tyg…

    Kanske kommer det någon trevlig person och hämtar/lämnar pallen? Har en kompis som träffade sin sambo på det sättet: han levererade den nya sängen som hon hade beställt.

  2. @Nettan: Vilken tur att du skrev den här kommentaren (och att jag såg den, om än sent omsider) – hade helt glömt bort att jag skulle reklamera fotpallen! Dessvärre har reklamationsavdelningen tydligen bara öppet på vardagar, 9-13, men jag skickade dem ett trevligt mail, så får vi se vad som händer. Jag hoppas på trevligheter.

    Och det där med säng… tja, det är ju nästa möbelinköp på listan. :) Hade sängen plats för honom också? Min kommer att bli rymlig.

  3. Hmm.. vari ligger problemet i att de gör ett litet kikhål genom paketet så man kan se den färg som faktiskt finns däri och de därmed enkelt i butik kan se felet… Bah!

  4. @ivve: Ingen fråga du ska ställa till mig. :) Men visst, det finns många sätt att undvika sådana fel – enklast är väl att se till att använda just det tyg som ska användas.

    Kul bild du hade, förresten – det finns ju likheter. :)

  5. @Mia*: Men… va.. du ska ju ha svar på aaallt ju! Nu blir jag ledsen. ;)

    Jo, har man sett mig innan så kan man känna igen mig på bilden… Satt å klurade på val av streck och så rätt länge när jag konfigurerade den. Insåg att jag fan inte vet hur jag själv ser ut. :)

  6. Jag tycker att du ska begära någon form av kompensation från Mio för allt trassel = förlorad arbetstid. Rabatt på sängen, kanske – eller åtminstone ett överkast…

  7. @ivve: Kul du – använder olika mailadresser i kommentarerna. Gör du det bara för att det ska visas olika bilder, tro? :)

    Om vi säger så här… bilden är enligt min mening mer lik ett visst foto av dig än den verkliga personen. Med reservation för att jag inte sett dig på flera veckor då… :)

  8. @Kb: Ja, om det nu hade varit så att jag köpt eller tänkt köpa en säng av dem, men så är inte fallet. Det blir nog någon kudde eller gardin i stället, misstänker jag.

  9. @Mia*: Nej, jag förvirrar mig själv med epostadressen då jag försöker kommentera vissa wordpress-bloggar ”anonymt”, men så spar den epostadressen och så blir det fel på nästa site när jag glömmer av mig.

    Ett visst foto? Hmm… Ja, som sagt.. Vet ju inte riktigt hur jag själv ser ut :)

  10. Skriv ett nytt inlägg! Jag vill läsa Mia*!

  11. […] Min rätta fotpall kommer på fredag – idag kom jag mig äntligen för att boka in leveransen. SMS:et med information om att den anlänt till varuhuset har legat sedan den 27/11 och det var rena slumpen att jag råkade få syn på det idag när jag bläddrade efter ett annat. Allt händer inte alltid när det borde. […]

Kommentera

Etikettmoln

