Man lever så länge man lär

Ny bloggmall – Albeo

Eftersom jag en tid känt mig lite less på bloggens utseende kastade jag mig genast över min labb- och lekblogg för att testa när WordPress annonserade ett nytt tema. Men först i listan kom ett annat nytt tema, Albeo, som jag omedelbart blev så förtjust i att jag inte kom längre.

Fast (centrerad) bredd, fullt widgetstöd, lättsam känsla i glada färger, bra typsnitt (läs: utan serifer), rymlig högerkolumn (ostympade inläggstitlar).

Givetvis finns det små skavanker också:

  • klockslag för inlägg saknas – är jag ensam om att vilja ha det?
  • avståndet mellan inläggstitel och efterföljande text är för litet
  • bloggens tagline finns inte med, såvitt jag kan se

Men i det stora hela: den här mallen är precis vad jag var ute efter!

Kommentarer till: "Ny bloggmall – Albeo" (12)

  1. Ja, den såg verkligen glad ut! Snygg tycker jag.

  2. Jag har också testat den, men jag lyckades inte få in bilden på kidneybönorna någonstans…

  3. Hjälp! Mina ögon! Smärta! ;)

  4. Den är jättefin! Luftig och glad.

  5. @KaK: Precis vad jag tyckte. Den ser ut ungefär så som jag hade önskat att jag själv förmått designa.

    Fast jag har hittat fler skavanker, varav jag betraktar vissa som klantiga förbiseenden av designern. Nog tusan måste man väl t.ex testa sin design med olika typer av listor och se att de ser vettiga ut (se exempel på icke-stylad lista) ? Och radhöjden i den här inmatningsrutan är satt till exakt lika många pixlar som höjden på själva texten, vilket gör att det känns som om raderna överlappar varandra. Jag är glad och tacksam över att jag har Firebug att tillgå och därmed kan gå in och justera sådant när jag ska skriva en kommentar… Och jo, det ser lika illa ut i IE så det är inte klassisk ”exklusiv IE-design” det handlar om.

  6. @Kb: Tur för mig att du kräver plats för kidneybönor. :)

  7. @ivve: Bara att läsa via feed, hörru! ;)

  8. @snowflake: Yes! :) Nu behöver jag inte vara avis på dig mer…

  9. Vad förvånad jag blev! Strikt och stilren goes galen pastell! :) Jag tycker om den.

  10. @Mia*; Tyvärr så lägger jag ju krokben på mig själv.. Jag gillar att kika på bloggarna för de är ju en del av texten… Sen kommer det en massa färg som jag e ovan så då får jag ont i ögonen några veckor. :D Jag trodde folk helt hade slutat med kritvita bakgrunder. :P

  11. @pian: Det låter som en bra beskrivning, tycker jag. Galen pastell… :)

  12. @ivve: Ont i ögonen några veckor!? Nu överdriver du väl ändå? Och kritvit bakgrund… var det väl på den förra mallen också?

    I övrigt håller jag givetvis inte med dig – det är ju texten och dess innehåll som är det viktigaste. Inramningen är i bästa fall sekundär, i sämsta fall störande. Därför läser jag via feed. :)

Kommentera

Etikettmoln

