Man lever så länge man lär

Hälsouppföljning

Det har redan gått mer än ett halvår sedan jag inledde min viktminskningsresa och sålunda var det idag dags för en halvårsavstämning. Vi pratade om hur det går, hur det gått tidigare, vad som sades på den inledande hälsoanalysen och vad som förändrats sedan dess. Det är en hel del, faktiskt. Och så satte vi upp nya mål, mätte och vägde och därefter var det dags för gruppträff, men den tänker jag inte orda mycket om.

Man fokuserar på fem förbättringar och sätter upp mål för dem. Pulspass och vardagsmotion är de två obligatoriska punkterna – där justerar man bara nivåerna vid varje avstämning. Och där gör jag ingen ändring nu utan behåller målen på 3 pulspass per vecka och 10 000 steg per dag, 7 dagar i veckan. Tre pass känns ganska lagom och stegen når jag visserligen inte så ofta under helgerna, men jag behöver målet som sporre för att överhuvudtaget komma utanför dörren och dessutom känns det runt och bra.

Kostmässigt handlar det förresten fortfarande om att skippa potatis, pasta, ris, gryn och bröd. På den kosten förväntas jag visst tappa ett halvt kilo (eller något mer) per vecka, vilket jag visualiserar som en tydlig, sluttande linje som borde bli lätt att stämma av resultatet mot, tycker jag. 13 kilo på 26 veckor… det låter tufft med tanke på (den obefintliga) utvecklingen de senaste 15 veckorna. Och det lär inte gå fortare närmare normalvikten heller.

Nu ska jag tydligen också börja äta 4 mål riktig mat varje dag, d.v.s inte byta ut några av målen mot måltidsersättning. Fortfarande krävs regelbundenhet, förstås. Jag hade trott att jag skulle fortsätta med 2+2 under resten av det första året, men det var tydligen fel. Som om jag inte hade nog svårt att hitta på mat och handla tillräckligt mycket och ofta redan nu. Vissa dagar har jag egentligen redan levt så, fast det då var mot reglerna – när jag lagade som mest mat kändes det mest naturligt så. Jag tror att det kommer att gå bra.

Förutom fysisk aktivitet och kosthållning är mina personliga mål att gå och lägga mig i tid om kvällarna och att varje arbetsdag gå de 80 trappstegen minst två gånger. Uppåt, alltså. Det känns som om det här är första gången de två sista förbättringarna faktiskt blev vettiga. Och så sade vi nog något om att jag på helgerna skulle gå de tre våningarna hemma, men det hade jag lämpligt nog glömt bort när jag skrev in målen i boken.

Konkreta resultat och mätvärden är det säkert någon som är nyfiken på…

Vikt och steg har jag förstås redan knappat in på respektive resultatsida. Blodtrycket låg idag på 120/86, vilket är helt normalt. Midjemåttet hade minskat med ytterligare 5 cm sedan den förra mätningen (28/4), vilket ger totalt 24 cm. Lustigt nog är det (eller så verkar det i alla fall) det nyaste fettet som sitter hårdast. Vikten är i praktiken oförändrad sedan sist, men andelen fett har minskat. Jag ligger förstås fortfarande inom fetma-intervallet, men med tanke på hur bra det gått med träningen på sistone ser jag positivt på framtiden. Trenden på stegfronten är också positiv, så det finns gott hopp.

Tur att mina nya mål gäller fr.o.m nästa vecka, för nu är det nästan midnatt.

Kommentarer till: "Hälsouppföljning" (8)

  1. Att sova tillräckligt mycket gör det ju dessutom lättare att gå ner i vikt/inte gå upp i vikt har jag förstått.

    Äta fyra mål per dag?!? Jisses, det skulle jag aldrig fixa. Jag är glad om jag får i mig frukost och middag på kvällen. Ett mellanmål däremellan är en bra bonus (fast nästan nödvändigt sedan jag blev gravid för nu kan jag ju äta jämt känns det som).

  2. @Petra: Det har fladdrat förbi en massa undersökningar och forskningsresultat och vad det nu är, som verkar mena något i den stilen. Personligen är jag inte övertygad, men det säger ju sig självt att det mesta blir svårare att fixa när man är uttröttad. :)

    Grundregeln är att det ska vara 3-4 timmar mellan målen. Inte mer, inte mindre. Så om du äter frukost vid 7 (frukost är viktigt!) ska du äta igen vid 10 eller senast 11. Och sedan igen vid 13, 14, 15 – beroende på när föregående mål blev av. Och igen vid 16, 17, 18, 19, återigen beroende på… Det blir både mycket och ofta, men det är nog mycket en vanesak. Min mage har lärt sig så jag behöver för det mesta inte kolla på klockan – jag blir superhungrig när det börjar bli dags. På den gamla onda tiden blev jag inte hungrig alls. Övning ger färdighet! :)

  3. Vad menas med ”i tid”? Gäller det söndagar också?
    Röstar på att det betyder klockan 23. :-)

  4. @snowflake: Nja, jag kommer ut lite försiktigt till att börja med. Som Askungen, du vet? Och ja, det gäller även söndagar. :) Men jag är bra på att fuska, om det behövs.

  5. Jag vill inte uppmuntra till fusk, jag vill ju vara en sån där stöttande person du vet. plus att jag lider av ett svårt sömnunderskott, men vi får väl se vad helgen ger i den vägen…

  6. @snowflake: Att vilja är inte detsamma som att vara. Velande är en konstart. Ärbarhet något annat. Förresten behöver du inte uppmuntra till fusk, det gör jag så bra själv. ;) (men jo, det ger sig)

  7. ”Inled mig inte i frestelse – jag kan gå själv!” Bra citat som kan tillämpas i många sammanhang. Tyvärr vet jag inte vem som sa det.

    Mia – om du har några bra tips för hur man sliter sig från bloggarna och lägger sig i tid får du gärna dela med dig! Jag ska inte beskylla dig för att ha dragit in mig i bloggträsket – jag hänvisar till citatet ovan…

  8. @Kidneybönan: Mitt råd är inte så komplicerat: om det blir för sena kvällar och du inte lyckas minska tiden finns bara en sak att göra: börja tidigare! :)

    Och om du så småningom upptäcker att du inte hunnit gå och lägga dig innan det är dags för nästa runda… då finns det professionell hjälp att få.

Kommentera

Etikettmoln

