Man lever så länge man lär

Glädje och webbnostalgi

Det är svårt att slita sig från datorn ikväll (trots att jag är mer än tillrådligt trött) för jag har så mycket glädje sprittande i kroppen. Och bra musik i högtalarna, dessutom – just nu Rush:s 2112 och tidigare bl.a Stonefunkers som svänger av bara den (varför äger jag inga av deras plattor?). Glädjen från tidigare idag späddes på ytterligare av att det trillade in ett meddelande från en kär vän, som jag blott haft kontakt med via två sms två gånger under de två senaste åren. Vänner är de som finns där utan att man måste höras av var och varannan dag. Jag skulle inte kunna ha någon annan sort för jag är kass på att höra av mig till folk. Desto gladare när kontakten väl återupptas.

Idag träffade jag förresten Annica Tiger, bara så där. Och kände mig nödgad att i efterhand maila henne en liten… ja, ursäkt och förklaring får man säga, eftersom det är mer jag som tycker mig känna henne än tvärtom. Hon är ju internetkändis, medan jag är… well, främst en obemärkt nätläsare. Jag blev bara så ställd när hon plötsligt stod där framför mig. Det tog en stund att komma på vem personen var som jag så väl kände igen, och det var först efteråt det slog mig att igenkänningen torde ha varit helt ensidig. Vi har setts som hastigast vid något tillfälle, men troligen inte ens pratat med varandra. Och där står jag och beter mig som om vi är gamla bekanta och bundisar.

Lite kuriosa:

Medan jag fortfarande var nybörjare i webbvärlden (det är så länge sedan att jag knappt minns det!), brukade jag använda mig av Annicas HTML-guide för att få ihop mina webbsidor. Webbsidor som inte låg ute på nätet och inte heller tillhandahölls via någon webbserver – vanliga textfiler som laddades direkt från det NFS-monterade filsystemet. Ja, jisses. Jag var UNIX-admin då. Det var där någonstans det började och ett par år senare var jag plötsligt anställd som ”Applikationsutvecklare, Webb & Internet”, så ni förstår att man kan säga att Annica Tiger faktiskt spelat någon form av roll i min karriär.

Och på det mer personliga planet var det (tror jag) även via hennes ”Dagbok på nätet” (samling med länkar till nätdagböcker) som jag hittade en av mina viktigare kärlekar – han som gjorde sig bemärkt bland annat genom talet om att ”klia trollen under hakan”. Det handlade om att bli vän med sina demoner i stället för att kapitulera för dem. Jag hade många demoner då, färre nu.

Ovidkommande parentes:

Det var först idag jag upptäckte att den här bloggmallen (Neat) inte visar vare sig kategorier eller mina omsorgsfullt utvalda inläggsetiketter – jag får väl hoppas att de sistnämnda åtminstone tas i beaktande då taggmolnet skapas.

Kommentarer till: "Glädje och webbnostalgi" (7)

  1. Jag minns också Annikas HTML-guide. Känns som att vi snackar mitten av 90-talet eller så. Jag kommer fortfarande ihåg när jag gjorde min första enkla webbsida 1994, med lite text, en länk och en bild. Jag jobbade i universitetsvärlden och kunde därmed lägga upp den på det ”riktiga” Internet i några minuter…
    *försvinner i nostalgiska funderingar*

  2. @Kb: En bild? Vi pratade om den tidiga webben på jobbet idag och då nämndes bl.a att det ju inte fanns bilder i början. Vilket jag minns eller så gör jag det inte. Mycket länge sedan var det. Kan du inte blogga om dina nostalgiska funderingar? Det där är ju sådant som vore hur kul som helst att läsa om. :)

    För egen del borde jag nog lusläsa gamla dagböcker och kolla backup:er från dåtiden – jag minns banne mig inte mer än att jag 98 började jobba i branschen och 1996 började kommunicera på ett webbaserat forum (och hängt på nätet sedan dess). Men hackandet minns jag inte årtal på.

  3. 1994 hade Mosaic, grafisk webbläsare, precis kommit (i alla fall till min dator, som på den tiden körde Windows 3.11). Så bilder funkade. Netscape kom något senare om jag minns rätt.

    Däremot hade jag kurser i Internet under de följande åren och gick igenom alla de icke-grafiska bitarna också: Gopher, Veronica osv som ingen människa har ens hört talas om idag.

    Detta känns lite off topic för min egen blogg, men det kanske inte är helt omöjligt att få med ändå. Jag ska fundera på saken!

  4. @Kb: Om det inte platsar på den bloggen kanske du kan skaffa dig ytterligare en? Det är ju lätt på WordPress. Fast det kanske känns lite onödigt om det bara är ett inlägg det handlar om.

    Mosaic 1.2, har jag för mig att jag använde. Men jag minns banne mig inte några bilder. Å andra sidan minns jag inte mycket. Men gopher hörde jag definitivt talas om (däremot inte sagt att jag vet vad det är/var). :)

    Men fasen, vad kul det är med nätnostalgi!

  5. Jag börjar också glömma bort gopher etc. Jag skulle väl ha sparat Powerpointarna från min egen kurs :-) Nej förresten, vi körde inte Powerpoint. Jag tror att vi gjorde webbsidor och utgick ifrån istället. Är det webbkurs så är det, liksom.

    Jag kommer också ihåg att jag brukade dra en anekdot om några forskare som satte en webbkamera på kaffebryggaren i våningen under för att kunna kolla att det fanns kaffe i den innan de masade sig nerför trappan. Kaffebryggaren blev tämligen berömd eftersom det inte fanns så mycket annat spännande innehåll på Internet så tidigt (det säger ju en del om utbudet vid den tiden). Detaljerna har jag glömt.

  6. Här har jag hittat detaljerna:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/article58491.ece

    Om nu någon annan skulle känna igen det här och bli nostalgisk…

  7. @Kb: Ah. Sådana webbsidor hade det förstås varit roligt att kika på idag – jag tolkar dina ord som om de webbsidorna inte finns sparade.

    Det är synd att man så sällan i nuet tänker på att det man gör idag kan bli väldigt intressant att se på i morgon eller betydligt längre fram i tiden. Jag har varit väldigt dålig på att spara filer, men har nog kvar min första hemsida (fanns bara internt på jobbet) i alla fall. Någonstans.

    Kaffekamera, ja – jag har ett svagt minne av den. :)

Kommentera

Etikettmoln

