Man lever så länge man lär

Tolfte gruppträffen

Det här var den näst sista träffen före sommaruppehållet, som räcker ända in i mitten av augusti. Så få som vi var idag har vi aldrig varit – total fem personer + ledare. Men det var helt okej. Och att träna gick alldeles utmärkt. Framförallt var det skönt att äntligen få användning för träningskläderna som helt i onödan följt med mig fram och tillbaka till jobbet sedan i måndags.

Det slog mig att jag utöver viktminskningen också kan visa hur fettprocenten förändras, så jag har lagt till den på sidan med viktminskningsresultat. Veckorna utan mätvärden kunde ju utnyttjas till något vettigt, tänkte jag, och lade in de grå staplarna som visar var gränsen till nästa nivå ligger. Just nu befinner jag mig på ”fetma”-området, och nästa gräns är den mot ”övervikt”. Den ser inte ut att ligga långt borta, men jag tror att det kommer att ta tid att komma dit. Man skulle kunna säga att de grå staplarna visar mitt nästa mål, fast mina faktiska mål är att träna 3 ggr/v, gå 10000 steg/dag och följa kostprogrammet till punkt och pricka. Det övriga är resultat jag får på köpet.

Rent generellt går det… ja, både bra och dåligt. Vikten minskar, men dock väldigt långsamt och jag tror inte det dröjer länge innan trenden vänder – om jag inte skärper mig och återgår till att bli strikt. Jag slarvar och fuskar för mycket eftersom jag alltför ofta hamnar i tidsnöd och inte hinner göra rätt. Delvis beror det på att det är stressigt på jobbfronten, men jag kan inte bara skylla på det för det handlar nog minst lika mycket om mina prioriteringar. Jag behöver skärpa till mig rejält beträffande sömn och framförhållning.

Det här är en klar akilleshäl – stress och tidsbrist. Det kanske inte är en slump att dagens gruppträff handlade om fällor och knep för att inte falla i dem.

När jag kom hem sade kroppen att den inte var nöjd med vad den fått, vilket slutade med att jag åt ett helt extra mål mat. Jag undrar vad som orsakade det starka suget? Vad finns det för koppling till stress, sömnbrist, hormoner?

Kommentarer till: "Tolfte gruppträffen" (9)

  1. Det där är intressant. Nyligen var det nån undersökning som visade på samband mellan dålig sömn och övervikt, hur de ofta följdes åt.

  2. @snowflake: Ja, även om det inte skulle finnas någon direkt medicinsk koppling (vilket jag alltså inte vet om det gör) så finns det definitivt praktiska samband. Jag skulle kunna skriva ut en lång kedja sammanhängande fenomen… men främst handlar det väl om att med för lite/dålig sömn orkar man helt enkelt inte tänka, vilket jag tycker krävs för att man ska välja nyttigt. Jag blir också trög vilket resulterar i tidsbrist som skapar stress som i sin tur får hjärnan att funka ännu sämre, vilket förstärker problemen. Typ.

    Utan [fungerande] hjärna stannar världen.

  3. En klar koppling mellan stress och övervikt har jag ju hört talas om. Googlade nu och hittade detta:
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7389
    och det här t ex:
    http://www.lisbethstahre.com/overvikt/
    Intressant.

  4. Det är ju något vi alla kämpar mot: stress; för det är ju när man är stressad, sen och hungrig som man gör de där dåliga valen. Det är då det blir dyrt och onyttigt.

    Men varje dag är en ny möjlighet att göra rätt. <– Dagens bidrag från floskelgeneratorn.

    Bara så du vet: Jag håller på dig, och är urimpad!

  5. @KaK: Intressant, helt klart – så det är faktiskt så att man blir tjock av stress. Enligt artikeln är det ju inte kalorierna i sig (icke-stressade blir inte lika tjocka av samma mängd) utan just stressen.

    Sedan tycker jag det är lustigt att du kommer med just Stahre, vars namn jag känner till för att min hälsorådgivare rekommenderade hennes bok – ”Övervikt är känslor”. :) Den ska visst vara väldigt intressant, men jag vet inte om det omdömet kräver hög eller låg kunskapsnivå.

  6. Jag klistrar in ett pressmeddelande nedan:

    ”Sömnproblem? Aj aj, då lever du farligt. Risken för diabetes ökar och för barn som sover dåligt om nätterna hotar fetma. Det här visar flera studier, rapporterar SR:s Ekot.

    Det är första gången som en studie – gjord vid universitetssjukhuset i Chicago – visar på sambandet mellan sömnstörningar och ökar diabetesrisk hos vuxna. Tre nätter med dålig sömn räckte för att försökspersonerna skulle visa minskad känslighet för insulin – blodsockerhalten ökade med hela 23 procent, uppger Ekot.

    På Nya Zeeland följde forskarna 591 barn i olika åldrar och där visade det sig att ju sämre barnen sov desto mer ökade risken för att barnen skulle drabbas av fetma.

    Små barn som sov mindre än nio timmar per natt löpte enligt studien vid Aucklands Universitet tre gånger så hög risk att utveckla fetma, enligt Ekot.”

    Jag tycker att jag har märkt att jag blir mer sugen på söta drycker när jag är stressad och undersövd. Nu är det alltså även vetenskapligt bevisat.

  7. @MsGarbo: Fast det är inte lika viktigt för alla att välja rätt, även om det hälsomässigt faktiskt är bättre att vara fet och träna än att vara normalviktig och inte träna. Hm, jag tror att det var träning det handlade om och inte kost. :)

    Floskligt tycker jag faktiskt inte att det där är, men så är jag ju också en sådan där positivist som Drottingen ogillar. :) För mig är det sant, riktigt och framförallt helt funktionellt – och det är ju det som räknas, om det funkar eller inte (var är Frigg när man tänker på’na, va!?).

    Tack – tjata gärna på om det, min kära. Jag ska se om jag kan designa och sticka någon schysst supporterhalsduk till dig. :)

  8. @Kb: Jo, fast… det jag tycker är att man aldrig får veta är om att för lite sömn har samma effekt som för dålig sömn – i mina ögon är det två vitt skilda saker. Jag sover bra, men inte alltid länge no, och hoppas förstås att man ska satsa på kvalitet snarare än kvantitet. :)

  9. Åh, en floskel kan vara sann, fast det är en floskel!

    ..och visst kan jag tjata!

Kommentera

Etikettmoln

