Man lever så länge man lär

Rosenbehandlad

Idag har jag varit och fått behandling med Rosenmetoden. Inte alls dumt, fast jag fortfarande inte kan säga att jag noterat någon konkret effekt av behandlingen. Terapeuten säger att behandlingen sätter igång processer i den behandlade, så den skulle ju kunna ge effekter man inte tänker på att koppla till behandlingen. Jag skulle inte påstå att jag tror helt blint på metoden, men jag ser heller ingen anledning att misstro den. Jag har funderat på när det var jag gick där och blev Rosenbehandlad förra omgången och ser att jag gick tre gånger – i mitten av december, början och mitten av januari. Och två veckor därefter började jag vända upp och ned på livet… man kan ju undra om det finns något samband.

Så här efter dagens behandling irriterar det mig att jag inte minns vad det var hon sade kunde ligga bakom spänningarna på utsidan av låret, strax ovanför knäet. Att inte få sin vilja igenom? Det var hur som helst något jag kunde känna igen från min yrkesmässiga tillvaro, där det just nu råder en allmänt spridd frustration.

Vad hon mer nämnde något om var hopdragna skuldror, som hämmar andningen, vilket kan komma sig av en osäkerhet på om man duger, att man (och det här är min tolkning) skyddar sig mot yttre krav. Vi pratade lite om självförtroende kontra självkänsla också, men inte heller här minns jag precis vad det var som sades.

Det jag minns bäst var vad hon sade om att jag möter människor med ett leende, men att hon ser sorg i mina ögon. Det föreligger en diskrepans mellan utsida och insida, sade hon (om än inte med just de orden). Och det tycker jag är intressant eftersom hon inte är den första som menat att jag härbärgerar just sorg. Jag skulle absolut inte förneka att jag gör det, men ser det som helt normalt och något som alla människor gör, men eftersom det påpekas är väl något annorlunda med mig. Så kanske är det något jag behöver fundera lite mer på. Någon annan gång…

Kommentarer till: "Rosenbehandlad" (4)

  1. Låter intressant, man kanske skulle prova? Jag gjorde en sökning och hittade bara en (1) rosenterapeut i stan där jag bor nu, så jag slipper i alla fall ha problem med vem jag ska välja!

  2. @KB: Ja, prova tycker jag absolut att man (d.v.s du) ska göra! Man får väl bara hoppas att din enda rosenterapeut faktiskt är bra också. :)

  3. Jag tror ohejdat på Rosen. Det har gett mig massor. Chansen är stor att de tre behandlingarna och upp-och-ner-vändandet har med varandra att göra, tror jag. Det där med att härbergera sorg funderar jag lite på. Gör alla det? Mer eller mindre kanske. Men inte hela tiden. och det vet jag ju inte om du gör heller… men… Nej, jag har ingen klar tanke om det. Den inspirerar mig däremot.

  4. @pian: Jag har funderat lite smått ett par dagar och tror att jag nog ska fortsätta med rosenterapi – varannan shiatsu och varannan rosen kanske skulle vara bra.

Kommentera

Etikettmoln

