Man lever så länge man lär

Obesvarbart

Klipp från mäklarfirmans enkät

Jag fick ett mail, från mäklarfirman jag hade att göra med i mina lägenhetsaffärer, i vilket man bad mig svara på några enkla enkätfrågor. Det skulle bara ta fem minuter.

Sure, tänkte jag, och surfade in på angiven webbsida och sedan skar min mentala motor ihop – se bilden t.h. och notera att det som används är radio-knappar, vilka ju är beskaffade så att man bara kan välja ett alternativ.

De två första alternativen lyder i sin helhet:

Har du:

  • Köpt en bostadsrätt via Mäklarfirman
  • Sålt en bostadsrätt via Mäklarfirman

I mitt fall är ju båda dessa alternativ korrekta och borde därför väljas, men man kan bara välja ett av dem, vilket innebär att jag, såsom varande sådan jag nu är, inte kan välja något av dem. Den frågan kan jag med andra ord inte besvara (jag fixar inte en halverad sanning) så mäklarfirman får klara sig utan mina svar.

Sådant där är jobbigt och faktum är att jag mer och mer börjar betrakta det som ett handikapp – gudarna ska veta att liknande saker legat (och ligger) bakom mycken vånda i mitt liv. Måste man funka så här eller kan man lära sig att bli inexakt och nöja sig med halvsanningar? Och skulle jag vilja det om man kunde?

Hur normalt är det att vara petimäter, egentligen?

Kommentarer till: "Obesvarbart" (24)

  1. Jag säger bara att det bekräftar den bild jag redan har av dig, och som jag alltmer bekräftats i sen du sa att du kände igen dig i en del funderingar jag hade i min dagbok. Nu var jag både luddig och kanske över gränsen, jag vet inte, men det är ju också typiskt… ;)

  2. Du är ingen riktig petimäter. Tyvärr. Hade du varit det skulle du naturligtvis mailat tillbaka till mäklarfirman och bett att få en enkät till, så att du hade kunnat svara på den ena enkäten som köpare och på den andra som säljare.

    Jag säger inte att jag hade gjort så själv – men det är kanske tillräckligt avslöjande att bara komma på idén…

    BTW – om du lärde dig att vara inexakt tror jag att du skulle vara sämre på det du gör på dagarna! Du är bra som du är!!!!

  3. @vajlet: Ja, jag tänkte på dina funderingar medan jag skrev det ovanstående. :) Inte gick du över mina gränser där i alla fall, men jag kan gott föreställa mig att jag i längden kan komma att tycka det känns trist att bli amatördiagnosticerad.

    Men du, vilken fin monsterbild det blev genererat för dig! Min ser ju bara ut som en kissnödig amöba. :)

  4. @KB: Kan jag inte få vara en lat petimäter, som bara inte orkar bråka? ;)

    Med åren har jag tvingats lära mig att överse med många saker, inte minst för att folk blir irriterade när man insisterar på millimeterprecision i ungefär allt. Så på sätt och vis har jag blivit mindre exakt. Det har faktiskt gått så långt att det hänt att jag missat stav- och språkfel på kompisens blogg. Illa!

  5. Jag tröttnade på mitt märkliga (o)djur. :-)

    Skulle man påpeka alla stav- och språkfel man ser varje dag skulle man inte hinna med något annat, t ex att blogga!

  6. jag har nu läst femtiofem böcker om npf, så även om jag är en glad (nåja) amatör så kan jag mer än många. många inom yrken som borde kunna det här också, för den delen.

  7. Dessutom diagnosticerar jag inte, det skulle jag inte drista mig till, därtill känner jag dig alltför lite. Jag säger att jag känner igen drag, det är liiite skillnad. :)

  8. @vajlet: Vad är npf?

    Vet du, jag tolkade ”bekräftar” som att du hade satt en stämpel i min panna och nu fick ytterligare bevis på att du valt rätt stämpel. Och är det något jag har svårt för så är det när jag upplever (notera: upplever) att någon bestämt eller försöker bestämma vem jag är – det behöver ju inte vara så det menas, men det låter lätt så i mina öron (måhända för att jag inte vet riktigt själv). Och det är så lätt att ta till sig vad andra säger och göra det till sanning, så jag är rädd för att lyssna för mycket och börja identifiera mig med bokstäver.

  9. @KB: Jo, men det är ju skillnad på fel och fel – främlingars fel är ju inte lika viktiga som mina språkfascistiska vänner och bekantas fel. :)

  10. snowflake sa:

    Inspirerad av dig skickade jag nyss tillbaka en enkätundersökning av just denna anledning, att jag inte kan fylla i flera alternativ. Motiverade mig i ett mejl.

  11. @snowflake: Vad kul! Jag hoppas på att få höra om du får någon respons, och i så fall vilken. :)

  12. Det där var ju en sällsynt korkat formulerad enkätfråga, det kan ju inte vara speciellt ovanligt att man i samma svep både säljer och köper…så nej, petimäter tycker jag inte att du är.

  13. @MsGarbo: Men du, den lilla monsterfiguren var ju cool – och den passar dig perfekt för den ser ju verkligen ut som ett litet barn, dessutom. :D

    Fast det kanske inte är så vanligt som jag tror, att det blir samma mäklarfirma i båda fallen? Jag menar, det kanske bara är jag som är så där bekväm. Och genom den här enkäten blir jag sedan också straffad för det? Konspirationer överallt… ;)

  14. ”Never attribute to malice what can be explained by stupidity!”

    Ett av mina favoritordspråk. Fast konspirationsteorier är ju såklart roligare :-)

  15. snowflake sa:

    @Kidneybönan
    Det där var ju ett mycket användbart citat, varifrån?

  16. snowflake sa:

    @Mia*
    Det ska jag komma ihåg.

  17. @snowflake: http://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

    Jag hörde det av en tidigare kollega och insåg hur mycket här i världen som det är tillämpbart på… :-)

  18. @KB: Ja, det är bra och roligt. Men… är det inte lite väl cyniskt ändå? :)

    Jag menar, det känns ju ofta som om dumheten är den vanligast förekommande egenskapen hos (andra!) människor, men det är ju också smått deprimerande att inse att man själv är det enda intelligenta inom en radie på flera kilometer.

    Men blir man gladare av att se sina motmänniskor som illasinnade? Knappast. Så kanske är det bättre att betrakta dem som barn, som inte vet bättre. Än. Alltså, ”okunniga” snarare än ”dumma”, och av någon anledning så känns det bättre.

    Hm, ju mer jag tänker på det, desto riktigare känns cynismen… Så synd.

  19. snowflake sa:

    @Kidneybönan
    Tack! Jag väljer förstås Heinlein-förklaringen, eftersom han är en gammal favvo.

  20. npf är neuropsykiatriska funktionshinder och jag ska inte säga mer. det var inte tänkt som nåt dåligt hursomhelst, det handlade mest om likheter jag ser oss emellan.

  21. @vajlet: Jag misstänkte att det betydde något i den stilen, men hittade inget svar när jag sökte på bokstäverna. Dock snubblade jag faktiskt över benämningen i något annat sammanhang strax efteråt, vilket var rätt lustigt.

    Och jag hoppas att du inte blev rädd för att säga något framöver eller för ha trampat mig på tårna – det gjorde du verkligen inte. Det jag skriver kring hur jag tolkar saker handlar inte om att jag försöker tala om att jag blev sårad eller ledsen eller liknande utan är bara reflektioner och konstateranden. Saklig analys, något sådant. Och ibland (som med ”amatördiagnosticerandet”) kan texten bli lite överskruvad efter att jag redigerat och omformulerat mig ett antal gånger.

    Klart jag vet att du inte menar något dåligt! Det känns däremot som om du och jag har lätt för att missförstå eller feltolka varandra, åtminstone i skriven form. Eller i alla fall jag, för jag blir ofta osäker på hur du tar det jag säger.

  22. tror ALLA har lätt för att misstolka och övertolka ALLA, men så klart kan vissa kroka i extra fult. bara man har grundtanken att nån är välvilligt inställd brukar det kunna lösa sig.. ;) det i min dagbok handlade inte om nån särskild, utan är en allmän reflektion över mitt liv såsom det ofta sett ut genom åren. typ. allrahelst i samband med möten och myndighets- och vårdkontakter där det ofta sägs floskler i stil med Vi ska göra vad vi kan, varvid INGENJÄVLATING händer. vilket de sen viftar bort med att de inte lovat nåt. nähä.

  23. Som den petimeter jag är så funderade jag en stund på hur en petimeter som du kunde stava fel på något så petimetriskt som ordet petimeter. Efter lite snabbgooglande så insåg jag ju dock att jag mött min petimätriska överpetimäter… Eller tja jag hade inte fel men petimäter verkade ”mer” rätt mot bakgrund av ordets ursprung och koppling till uttal.

    För övrigt så är vi rätt lika du och jag. :) Viss skillnad är kanske att jag normalt sett inte hänger upp mig på dylikt utan bara går vidare mumlandes ”jisses vad lamt…”. M.a.o. ett kort konstaterande av att världen inte alltid är som jag. ;)

  24. @TT: Skönt att höra att vi är minst två normala. ;)

    Jag tycker att det där ”ä”:et betonar lite extra att det handlar om en dryyyg person. Petimeter låter i mina öron mer som ett gigantiskt längdmått. :)

    Och här kommer jag inte helt osökt att tänka på pedometer, som ju stegräknaren kallas på det angli…ska språket.

    Vet du, jag fick faktiskt häromdagen ännu ett mail med inbjudan att lämna mina svar – antingen har de koll på att jag inte svarat eller så skickade de ut det första till mig i egenskap av köpare och det andra i egenskap av säljare.

Kommentera

Etikettmoln

