Man lever så länge man lär

Jerry skrev i en kommentar här på min blogg: Men du är ju så duktig. och jag förstår inte alls vadpå [sic] han baserar det uttalandet, men känner att jag ändå vill försvara mig. Eller åtminstone försöka krossa hans illusioner på den fronten.

Jag är inte alls glad på mig själv nu, för det går utför på de flesta områden och här skulle jag gärna tillägga något humoristiskt med anknytning till vikten, men det går inte för jag har just nu ingen aning om hur det går med den. Igår när jag kollade hade det inte hänt något efter matstarten och i morse glömde jag väga mig. Och håret blev inte borstat. Det var knappt att jag hann få i mig frukost eller packa matlådan, men det får ju vara måtta på stressen så jag bestämde mig för att hellre komma sent till jobbet än slarva med maten. Klokt val, tycker jag, och jag hade tur för mötet jag annars missat hade blivit inställt i sista stund.

Dåligt samvete har jag för att jag gjorde det valet och för att mina arbetsdagar nu för tiden ofta ligger på omkring sex timmar – vilket i sig känns rätt lagom, men det är ju meningen att jag ska jobba ungefär åtta. I helgen tänker jag kompensera för det, d.v.s jobba. Jag har två konkreta uppgifter som jag gärna vill färdigställa.

Den här veckan har jag återupplivat gamla fulmönster – bort med dem, fort!

Jag missköter nattsömnen, vilket inverkar negativt på förmåga till och motivation för arbete. Och det gör mig stressad, förutom att tankeförmågan försämras så att jag inte vare sig hinner eller orkar tänka och planera så mycket kring vad jag ska äta och också att disciplinen i största allmänhet försämras. Sömn av god kvalité och i rätt mängd är en av de allra viktigaste faktorerna för att jag ska lyckas med något alls här i livet. Om jag inte kan tänka så faller ju det mesta andra också.

Och så det här med att äta. Jag börjar inse att jag inte kan ha färdig mat stående i kylskåpet, för jag kan inte låta bli att gå och småäta. Den goda inkokta laxen är slut, fast den borde ha räckt till ytterligare två måltider. Framöver får jag se till att frysa in allt jag inte ska ha med mig nästa dag. Vilket fyller två syften: dels finns det inget i kylskåpet som frestar, dels blir det svårare att fuska. För att ”tjuväta” skulle jag bli tvungen att ta fram maten ur frysen och så tina och/eller värma den och riktigt så länge borde det vara omöjligt att lura sig själv, tycker jag. Alternativt får jag köpa den mat jag behöver, när jag behöver den – matbutiken vid jobbet har nog det mesta jag kan behöva för en lunch. Men att handla ad hoc kan vara riskabelt, särskilt om jag är hungrig, så det får nog förbli ett nödfallsalternativ.

Så… kass på att äta, kass på att jobba, kass på att sova. Så duktig är jag alltså.


Fotnot: Mitt lilla ”sic” kanske inte är helt korrekt använt, men i alla fall menat som att ”ja, det ser konstigt ut, men jag tycker att det borde finnas ett ord som ‘vadpå’ och därför använder jag det”. [åter till ”sic”:et]

Kommentarer till: "Så duktig är jag inte" (4)

  1. Tillåt dig en platå här och där, och kanske t o m en liten backlash. Det tuffaste är inte att inte återfalla eller inte orka vara lika superduperduktig, det svåraste är att fortsätta på rätt väg sen, och inte hänfalla åt Äh, jag är så värdelös som inte kunde X, så nu kan jag lika gärna Y. Bryta ihop och gå vidare liksom.

    Och jag tycker iaf du är svinduktig.

  2. @vajlet: Ja, det är ju så man måste göra. Vara envis och ihärdig och lämna misstagen bakom sig – efter att man tänkt på hur man undviker upprepning.

    Jag känner egentligen att jag inte har så mycket att välja på när det gäller att hantera motgångar – ska ju inte tillbaka och blir snabbt uttråkad om jag står still så det är framåt som gäller. Även om det går i kringelikrokar ibland.

    Ska jag vara ärlig så känns risken för ett totalt avhopp väldigt avlägsen. Visst är jag en gnutta besviken över att jag inte är så där superduperduktig längre men det är faktiskt också skönt att inse att jag är mänsklig. Att försöka leva upp till sinnebilden av en perfekt människa blir i längden lite ansträngande…

    Tack för uppmuntran!

  3. Men bullshit!
    Var lite hygglig med dig själv, OK?

    Då har gått ner en HIMLA MASSA på väldigt kort tid. Du har gjort det med hjälp av motion, diciplin och dessa specialdrinkar. Ökad förbränning och ordentligt minskat intag – då GÅR man ner i vikt!

    Jag skulle aldrig påstå att det du gjort är ”enkelt” för det är det absolut inte, men på pappret så är det det, enkel matematik.

    Men en viktförändring handlar inte bara om matematik.
    Det handlar om beteende också.
    Nu introducerar vi ”vanlig mat” i ditt liv igen, och med det kommer en massa av de tidigare ”problemen” med mat tillbaks.

    Man kan inte småäta av en näringsdryck.
    Man slipper fatta en massa beslut: Vad ska jag äta i kväll, i morgon, på onsdag, när ska jag handla, hinna fixa till…
    Näringsdryckerna är BEKVÄMA på det sättet.

    Så att du känner en ”platå” nu, att viktnedgången helt plötsligt inte är lika snabb, självklar, är inte alls konstigt.

    Var lite hygglig mot dig själv, och ta ett djupt andetag, och fortsätt kämpa på!

  4. @MsGarbo: Kära nån. Jag lovar, jag är hygglig mot mig själv! Jag är inte ett dugg besviken, förtvivlad eller uppgiven!! Och jag kämpar såklart på som vanligt. Eller bättre – för man får ju justera det som funkar mindre bra. Skruva och vrida och lirka och jämka för att få maskineriet att snurra bättre.

    Inlägget förmedlar uppenbarligen annat än det jag tyckte att jag skrev, och mina förklaringar och dementier och funderingar och jag vet inte vad blev till slut så långa att jag flyttade över dem i ett nej två! separata inlägg i stället. Inlägg jag dock inte hinner skriva färdiga nu, men förhoppningsvis kommer de väl ut ikväll eller i morgon. Eller senare, eller inte alls. Vi får se.

    Och du är en förbaskat klok människa (även om det ibland behövs extra minne) och jag är oerhört tacksam över ditt engagemang och din omtanke! Tack. Och jag hoppas att allt går bra idag, samt att du skriver om det snart.

Kommentera

Etikettmoln

