Man lever så länge man lär

Fet med muskler

Jo, det jag glömde skriva i föregående inlägg var att jag (i alla fall enligt Itrims skalor) gått från ”svår fetma” till bara vanlig enkel ”fetma”. Det kanske inte låter så skoj, men jag tycker det är skitbra. Nästa steg på den skalan, om jag nu törs tänka så långt, är ”övervikt” och därefter blir jag ”normal”. Kanske.

Tittar man enbart på mitt BMI ser det ganska illa ut, men om man i stället kollar på fettprocenten blir bilden lite annorlunda. Min kropp består visst av relativt mycket muskler, och då blir BMI:t (som ju baseras enbart på vikten) en smula missvisande.

Så det är verkligen så, att jag är någon sorts tungviktare. Och varför inte, det är väl inte för intet jag har tung metall i blodet.

Kommentarer till: "Fet med muskler" (10)

  1. snowflake sa:

    Musklerna kom väl väl till pass i flytten. ;-)

  2. @snowflake: Jo, det fanns några tillfällen då jag var väldigt glad över att ha lite, både tyngd och muskler, att tillgå. :)

  3. ”Tung metall”… *asg*

    BMI är som sagt bara en extremt förenklad och generell metod för att snabbt och utan avancerad utrustning få koll på fettmängden. Lite tråkigt bara att försäkringsbolag och andra liknande skojare inte inser det utan bokstavstroende följer BMI-gränserna när de tecknar försäkringar.

  4. @TT: Hm, det låter ju inte positivt och befrämjande folkhälsan precis. Hur vet du sådant, förresten – har du själv drabbats?

  5. Det finns ju idrottsmän på toppnivå som hamnar på svår övervikt enligt BMI….så det är missvisande. Bättre att mäta hur mkt fett man har på kroppen.

    Och du..jag förstår precis vilken framgång det är att gå från svår fetma till bara fetma!!!!!!

  6. @Lärarinnan: Jag sökte information om BMI och upptäckte att det i princip överallt står att BMI är rättvisande för alla utom barn, kroppsbyggare och elitidrottare – samtliga grupper i vilka jag inte platsar. :) Men så länge jag väger mig hos Itrim har jag koll på fettprocenten och det tycker jag får räcka.

    En sak jag funderat över är att många som jag tycker ser lika tjocka ut som jag (var) ändå väger mycket mindre än vad jag gjorde. Och de är oftast också mycket längre än jag. Är det jag som har så dålig koll på hur tjock jag faktiskt var eller är det verkligen så att jag är mer ”kompakt” än många andra?

  7. snowflake sa:

    Oddsen talar för att de ljuger om sin vikt. Som de flesta.
    Vad menas med ”mycket”?
    Sen kan du förstås vara mer kompakt. Jag har märkt det med barn; vissa väger bly helt enkelt när man lyfter dem. Och växer sen upp till unga vuxna med viktproblem, övervikt och/eller ätstörningar.

  8. @snowflake: Ptja, jag tänkte bland annat på affisch-figurerna för Itrim – du vet, de som berättar om hur mycket de gått ned med hjälp av programmet. Där har jag svårt att se varför de skulle förminska sina före-siffror – det vore mer logiskt att öka dem.

    Vilket ”mycket” undrade du över? :) Jag överdriver säkert lite, men när de är 10 cm längre och väger 30 kilo mindre blir jag fundersam när jag tycker att de ser lika tjocka ut som jag var.

    Menar du att blytunga barn oftast får viktproblem med åren? Och skulle viktproblemen i så fall främst handla om att de väger mer än andra utan att ha för mycket fett på kroppen? Och därför tro sig vara för tjocka? Jag fattade nog inte riktigt vad det var du ville förmedla. :)

  9. snowflake sa:

    Det är svårt att förklara men jag har haft barn i min närhet som är tunga. Tunga att lyfta, kompakta. Andra barn, äldre barn som väger lika mycket eller mer, har jag lyft lättare. Jag kan inte själv förstå det, 20 kilo är ju mer än 15, eller hur? Ändå kunde en flicka på 15 kilo kännas tyngre. Kompaktare. Och just den flickan jag tänker mest på blev 1) överviktig 2) fick ätstörningar.
    Detta utlöst av din fundering om du var ”kompaktare”.
    Detta går ju inte att visa vetenskapligt, det är bara ytterst subjektivt.

  10. @snowflake: Ah, då förstår jag bättre hur du menade – det var ju något helt annat än vad jag försökte få det till. Skumt, med bara en känsla så där. Kan det vara så att du har särskilda förmågor?

Kommentera

Etikettmoln

