Man lever så länge man lär

Annonsen är ute

Nu ligger annonsen på min lägenhet ute på nätet – ni som hittar hit kan alltså nu gå in på Hemnet och kolla. Jag fick tycka till kring text och bilder och hade förstås en del rent språkliga synpunkter, inte minst avseende upprepningar. Hur många trivsam, underbar, trevlig får plats i en enda beskrivning?

Kollegan som hann kika på annonsen tyckte det såg fint ut, vilket jag inte kan bedöma. Jag ser ju mest skavankerna och jämför också med en annan lägenhet i samma hus som ser alldeles fantastiskt fin ut och har toppläge jämfört med min. Den visas nu till helgen och det skulle vara intressant att gå och kolla på den för att se sanningen bakom de fina bilderna.

Eftersom jag nu plötsligt insett att det är ganska snart jag ska flytta så fick jag idag lite fart i fingrarna och ringde om både el och hemförsäkring. Ingen som helst telefonfobi, konstigt nog. Eller… någon riktig fobi har jag aldrig haft, men det har alltid tagit emot att ringa främlingar, företag och institutioner.

Jag behövde inte vänta länge i telefonkö och det var heller inga problem att flytta/säga upp avtalen. Försäkringen gäller för båda lägenheterna i 30 dagar från tillträdesdagen, tydligen. Per automatik, om jag förstod det rätt. Smart! Vad gäller el är avtal tecknat för den nya lägenheten, men för den gamla avvaktar jag tills jag vet när nästa innehavare tar över.

Om det skulle behövas (för att lägenheten inte blir såld direkt) kan jag lugnt flytta över det väsentligaste — madrass, dator och toalettartiklar — och låta det förbli möblerat ett tag till.

Någon gång i helgen får jag tillgång till nya lägenhetens förråd och kan köra över kartonger vartefter de blir packade, vilket är en välsignelse med tanke på att nuvarande förråd redan nu är ganska fullt, och då har jag ändå knappt påbörjat packandet.

Jag antar att jag för min egen bekvämlighets skull borde packa taktiskt, men det leder mina tankar till sådana där strategispel som jag verkligen avskyr. De ger mig enorm prestationsångest för om jag misslyckas är det det yttersta beviset på att jag är ointelligent. Och det vill jag inte vara. Eller jag vill i alla fall inte att andra ska veta om att jag är det. Eller tro att jag är det. Då agerar jag hellre ostrukturerat, med alla nackdelar det medför.

Kommentarer till: "Annonsen är ute" (13)

  1. Var det porslinsblomman jag såg i köket? ;)

  2. Om du ursäktar att jag märker ord tycker jag inte att det är så stor idé att packa taktiskt, det viktiga är att packa upp taktiskt. Dvs ha bestämt sig för var man ska göra av alla saker innan man börjar packa upp. Så förmodligen kommer mina kartonger att stå kvar framåt sommaren…

  3. @Drottningen: Nope. Jag ledsen att behöva säga det, men hoyan är död och begraven. Det gröna i köket är från skott jag stulit på jobbet. En gullranka, en garderobsblomma och så något jag inte vet vad det är. Jag har även spanat in en planta med flerfärgade blad, som ser ut att gå att ta skott ifrån. Men jag väntar nog med det tills efter flytten – nu får allt gå på sparlåga och reducering.

  4. Meeeen! Aja, du kan få en ny i inflyttningspresent vid tillfälle då. (jag förstår inte hur du lyckades ta kål på den)

  5. @MiaMia: Märka ord och märka ord. I mitt fall handlar det väl i första hand, åtminstone på kort sikt, om att undvika att packa sådant jag kommer att behöva under de närmaste veckorna. Och att ha koll på i vilka kartonger det ligger som jag kommer att behöva den första tiden i den nya lägenheten. Det måste nästan bli att följa LIFO-principen, tror jag.

    Det bästa, och kanske det värsta också, med kartonger är att de kan stå precis hur länge som helst om man inte absolut behöver det som finns i dem eller man packar upp dem ändå. Vad jag förstår är mitt nya förråd stort, vilket kan vara bra. :)

  6. Jag tycker det var jättesnygga bilder. Sovrummet kände jag inte alls igen och badrummet var kul att se för det har jag inte sett sedan du renoverade det. Hallen, blev den bortglömd?
    Det är lite kul med de där bilderna, jag har tittat på en del lägenhetsbilder nyss på skoj när jag var in och tittade om din annons kommit in. Det ser ut som om varenda kotte har totalt minimalistisk inredning och allt är så perfekt så det blir nästan onaturligt.

  7. @Drottningen: Enkelt. Jag kom mig aldrig för att plantera om den och sålunda var den så förtorkad och ful när jag röjde inför fotograferingen att den fick gå till de sälla jaktmarkerna. Ja, jag har dåligt samvete över hela affären.

  8. @KaK: Ja, men det är väl det där minimalistiska som gör att det ser så ljust och luftigt och fräscht ut också. Att du inte kände igen sovrummet kan jag förstå, för det har aldrig varit möblerat på det sättet förut. Och du har kanske inte fått se så mycket av det heller, för oftast har det varit så rörigt att jag haft dörren stängd. Hallen var nog inte så mycket att visa på bild – det blir ju mest en lång korridor, kantad av bokhyllor. Hur spännande är det, liksom? Men kul att du gillade bilderna. Fotografen har skapat ljus där inget sådant fanns – den dagen var ju trist och gråmulen.

  9. Oj vilken skillnad jämfört med april 2005! Det är verkligen jättesnyggt i ditt vardagsrum nu! Och jag håller med Kristina – jag känner knappt igen mig ju! Jag minns inte köket som så stort heller.

  10. @Petra: Tack! Det är förstås vidvinkelfotograferat så att allt ser luftigare och rymligare ut än vad det faktiskt är, men just köket förvånade mig när jag rensat bort allt skrot som stod där innan. Det är ju inte alls så trångt som jag trodde och som det känts. :) (men så stort som på fotografierna är det verkligen inte!)

  11. Lägenheten är fin. Köket och sovrummet ser så stora ut. Visst, fotografen har trollat en del, men möblering, ljus och ordning gör defintivt sitt. Kul att få se tavlan på plats. Den klär dig. :)
    I övrigt är jag för tanken om LIFO. Det som inte packats upp efter viss tid kan sedan skänkas till valfri välgörenhetsorganisation. ;) Nej förresten, jag var själv uppe och hämtade en bok på vinden senast i dag. Det var en dum ide´.

  12. Flyttning med stackhantering låter inte lika dumt som det spontant kändes märkligt! ;) Hmm, finns det möjlighet att man kan få se objektet på Hemnet? Du vet var min brevlåda bor isåfall.

  13. @TT: Jadå, visst kan du få det. Jag var nästan inne på att fråga dig ändå, faktiskt. I trust you, typ.

Kommentera

Etikettmoln

