Man lever så länge man lär

Mäklare på besök

Nu har jag haft två olika mäklare på besök i min lilla lya.

Den första kom igår kväll, en timme senare än avtalat, och jag som stressat efter träningen för att hinna hem i tid till hans ankomst var väl måttligt road. Men det var ändå lite roligt för han är lättpratad och var imponerad av ”den generösa fönsterytan” (eller vad det nu hette på mäklartugg) i både vardagsrum och sovrum. Och så hade han intressanta tankar kring vad man kunde göra för att få lägenheten att framstå som lite extra lockande. Av honom fick jag egentligen inte mycket mer än trevligt samtal och offerten han skickade kändes ganska tunn. Jag gav honom ett tack men nej tack.

I morse kom den andre, den jag bestämt mig för att anlita. Han blev positivt överraskad av min lägenhet (eftersom jag nog pratat främst om de mindre positiva bitarna) och reviderade sina tidigare prisuppgifter uppåt, d.v.s. han trodde att vi skulle kunna få ganska bra betalt för den här trivsamma tvåan med sina generösa fönsterytor. Fotografering blir det på tisdag, d.v.s. om en vecka, och tills dess är det en del att göra. Mycket att plocka undan – tomma, rena ytor efterfrågas. Det ska bli väldigt intressant att se hur lägenheten kommer att beskrivas och göra sig på bild och vilken bild som väljs till förstasidan.

Också intressant är förstås hur mycket jag kommer att få för min lägenhet. Jag satt och räknade på olika alternativ innan jag lämnade kontoret idag och kom fram till att lånebeloppet i samtliga scenarier blir så pass lågt att det inte känns värt att jaga tiondelar på räntan. Det gör så liten skillnad per månad och jag betalar gärna för bekvämlighet. Men lånet kan vänta för handpenningen som ska betalas in på fredag tar jag ur befintligt kapital. Det är mycket skönt att kunna göra det.

Kommentarer till: "Mäklare på besök" (19)

  1. Det låter som du sitter i en ack så behaglig sits! I synnerhet i dessa tider när ränteläget (för att inte tala om ekonomin i stort) känns allt annat än stabilt.

  2. @TT: Ja, det tror jag i alla fall att jag gör. Ibland, när det verkar så enkelt och bra, alltihopa, tror jag att det är jag som tänker fel och att det i själva verket handlar om helt andra siffror. Så det är nog säkrast att återvända till banken och be dem räkna också. :)

  3. Positivt med positiv mäklare. Och någon fördel ska du väl ha av idogt arbetande och mindre flitigt spenderande. Tror dina siffror stämmer rätt bra med verkligheten. Ibland kan det vara så enkelt. :)

  4. @Pian: Jag vågar inte tro att det är det. Så enkelt. Precis som jag blev jättepaff alldeles nyss när jag ringde och beställde flytt av bredbandet. Hela samtalet gick på under tre minuter och flytten skulle inte vara några som helst problem. Jag hade nog trott att jag skulle få vara utan nätet i flera veckor. Å andra sidan har vi inte sett att det funkar ännu, så det kan fortfarande skita sig. :)

  5. Det här är lite spännande att följa…

    (..och jag är en smula avis, det medger jag gärna, banken gillar inte mig – och min skitlön – lika mycket som den gillar dig! *s*)

    Jag är nyfiken som sjutton på nya lägenheten, på att få se den på riktigt!

  6. Men hur funkar det där med mäklare egentligen, glider de igenom lägenheten och hmmar lite eller synar de i sömmarna och grejar? Jag blir nervös av bara tanken och skulle antagligen städa ihjäl mig

  7. @MsGarbo: På vilket sätt spännande – väntar du på att se när bubblan spricker? :D

  8. @Drottingen: Det är inte alls något att vara nervös för. Mäklaren glider mest bara igenom och hummar lite, ställer en del frågor. Det synas inga sömmar – det är väl sådant som spekulanterna gör på visningen, skulle jag tro. Mäklaren skaffar sig mest överblick för att veta vad h*n ska skriva i objektbeskrivningen. Det blir ju lite lättare om man sett objektet man beskriver. ;) Normalstädat duger gott.

  9. Aja, det låter bra. Och fort går det väl också hoppas jag?

  10. @Drottningen: Definiera fort? ;) Men jo, man håller sig säkert under en timme, men det beror ju på hur pratglada ni är. Och en enkel värdering borde gå snabbare än en grundlig genomgång av säljprocessen t.ex. Allt beror på. Varför inte fråga en mäklare? Om det nu är så att du grunnar på att ta dig någon.

  11. Alltså, ”ta dit någon” skulle det stå. :)

  12. nej, för då tror h*n att jag ska sälja och det ska jag ju inte just nu. jag vill vara förberedd bara =)

  13. @Drottningen: Mäh, du har väl mål i mun!? Det är väl bara att säga som det är, att du undrar vad lägenheten kan vara värd. Om det är det du undrar, alltså. :) Såvitt jag vet erbjuder alla mäklare kostnadsfri värdering – utan köptvång.

  14. Men det är ju inte alls vad jag undrar. Jag ville bara veta rent praktiskt hur det går till, och av en opartisk person, inte av en mäklare som vill tjäna pengar på mig alltså.

  15. @Drottningen: Okej, men jag tycker ändå att det bästa borde vara att fråga en mäklare – de kan nog sitt jobb bättre än jag (min erfarenhet är ju dessutom som du vet ruskigt begränsad). Och för att gardera dig när du frågar kan du säga att du inte har någon lägenhet eller att du gör en uppgift för någon utbildning. :)

    Jag kan säkert också bjuda hem min (utsocknes, så du behöver inte oroa dig för att han plötsligt säljer din lägenhet ;) kompis som jobbar som fastighetsmäklare – han skulle säkert gladeligen hålla en föreläsning eller två för dig, om jag känner honom rätt.

  16. Så viktigt är det inte, jag tänkte bara passa på att fråga när du nu ändå var mitt uppe i det. =)

  17. @Drottningen: Helt okej – stay tuned! :)

  18. Bubbla? Spricka?

    Du menar att det hela inte alls är verkligt?

    *s*

  19. @MsGarbo: Ja, det skulle ju kunna vara något jag bara drömt. För nog känns det lite overkligt, alltid. Du vet nog ungefär hur … ja, jag vet inte vilka ord jag ska använda… uppgiven, orkeslös och ”handlingsrörelsehindrad” jag var fram till vändningen. Att gå från det till det här är… wow!

Kommentera

Etikettmoln

