Man lever så länge man lär

Hårt helgarbete

Det känns i kroppen att vi arbetade hårt i helgen. Jag och BV. Hon har varit fantastisk och tillsammans har vi ur ett skräpigt skrotupplag skapat något jag tror kan kallas en lägenhet. Vi har röjt och rensat och släpat och burit och kastat och torkat och dammsugit och diskat och putsat och… plötsligt har jag ett rätt trevligt sovrum med gardiner, krukväxter och ljuslyktor.

Från hallvinkeln (den som formligen suger åt sig skräp av alla de slag) försvann en gammal bildskärm och den näst sista delen av mina föräldrars ursprungliga bokhylla. Hylldelen har fungerat som extrabokhylla i väntan på bärhjälp och/eller initiativförmåga. Av de böcker som nu blev över packades somliga ned och andra hamnade i travar på balkongbordet, som råkat bli stående innanför balkongdörren. Saker har en tendens att bli just stående, liggande eller bortglömda. Behöver jag säga att hallen blev rymligare utan skräpet?

I köksfönstret står inte längre GPs musikmaskin, överblivna ljusstakar och blomskott i vattenglas, utan i stället några gröna krukväxter (=planterade blomskott) och, återigen, ett par ljuslyktor. Där finns det nu… luft. Och plats att röra sig. Persiennerna är uppdragna och fönstret avtorkat så man ser ut – det är bra om mäklarna får en känsla för utsikten. Som den här årstiden inte är särskilt spännande – det är ju på våren och sommaren den kommer till sin rätt. Jag kommer nog att sakna möjligheten att följa vårens framsteg från första parkett.

Nu är lägenheten ungefär sådan som den borde vara men av olika orsaker inte varit på ganska länge. Det vore väl fan om jag inte lyckas hålla det någorlunda snyggt fram tills flytten.

Kommentarer till: "Hårt helgarbete" (6)

  1. Ni är så välkomna hem till mig, om ni fått blodad tand.
    Jag förstår inte varifrån allt junk kommer, vem som producerar all disk – jag är ju aldrig hemma!? – och … ja… ?

    *s*

  2. @MsGarbo: Tack, men jag tror att vi fick nog av röjning för minst ett år framåt. :) Vill du se min lägenhet som du aldrig sett den förut så är väl de närmaste veckorna bra för studiebesök. Å andra sidan har du nog aldrig sett det värsta skrotupplaget.

  3. Det låter skönt att röja. Få undan. Luft. Tror det gör nytta även på viktfronten. Allt man använder kroppen till är ju faktiskt motion. :) Undrar om jag ska gå ut och ”motionera” lite…

  4. @Pian: Mja, att röja är inte skönt (fast lite ändå), men det är väldigt skönt när det är gjort. Resultatet alltså. Och visst är röjning motion – det säger i alla fall min träningsvärk. :) Ut och jobba med dig bara! Här skiner solen så att man inte alls är sugen på att sitta inne på ett kontor – hoppas det är så hos dig också. Jag har vårkänslor även om det är kallt. Förresten borde det nog heta vårvinterkänslor. :)

  5. Grannexkollegan sa:

    Jag ser verkligen fram emot att få se detta underverk! Jag har röjt ordentligt inför min flytt också – men det verkar aldrig ta slut…

  6. @Grannex: Välkommen in i matchen!
    Jag borde nog hitta på ett bättre namn på dig, för det där långa eländet orkar ju ingen skriva. :) Normalt brukar ju folk själva välja sina namn när de skriver på nätet – varför inte ta chansen när du har möjlighet att hitta på något. Ett bra namn för en kommande bloggare kanske?

    Annars brukar du numera oftast heta ”väninnan på andra sidan gatan som flyttar och säljer sin lägenhet”. Fast det är mer IRL än URL, i och för sig.

    Nej, det finns ju hur mycket som helst att ta av – jag ser tydliga paralleller med min viktminskning. :) Gudskelov har jag nu en knapp vecka på mig inför nästa milstolpe i processen. Vilket jag tänkt skriva ett inlägg om, så jag ska väl inte spilla bönorna här.

Kommentera

Etikettmoln

