Man lever så länge man lär

Jag ska flytta!

Lite förvånad är jag över att ingen [fotnot] har frågat om vad som händer på bostadsfronten, men för er som inte är nyfikna vill jag ändå berätta att jag igår skrev på köpekontraktet. Jag får tillträde till lägenheten om en månad och vill förstås gärna flytta då och sålunda har jag massor att göra den närmaste tiden. Först och främst är det en massa beslut att fatta (och därefter förstås agera på besluten, men det är ett senare problem). Det är dags att börja fungera som projektledare.

Eftersom det här med beslutsfattande kan bli ett stort problem för mig misstänker jag att jag kommer att tvingas göra rejäla rationaliseringer (jag är ju grundlig till min natur så saker blir lätt överväldigande i omfattning), vilket är enda sättet att komma någon vart inom rimlig tid och med rimlig ansträngning. Jag får minimera antalet alternativ och fatta snabba beslut utan alltför mycket eftertanke. Det funkar förmodligen, det också. Åtminstone har det gjort det med mina bostadsköp.

Jag har lite svårt att fatta det, faktiskt. Att jag ska flytta till en lägenhet som i princip är det jag drömt om i flera år. Ett rum till, en bit upp och med bra ljusinsläpp, badkar, balkong, bredband (till och med uttag i varje rum) och rymligt kök. Det har inte ens gått en vecka efter att jag efter tips och i sällskap av grannexkollegan gick för att kolla på en lägenhet i kvarteret där jag bor och nu står jag här med påskrivna papper och hela processen är igång. Det är snabba ryck i min värld just nu!

Och det känns bara bra. Lite, lite pirrigt, men annars bara spännande och roligt. Det här känns rätt, helt enkelt.

Ja, vad som hände efter mitt s.k. skambud (som förstås genast kontrades med ännu en marginell höjning av föregående budgivare) var inte mycket. Jag avvaktade, jobbade vidare och tänkte höja något mer i mitt nästa bud mot slutet av dagen. I stället ringde mäklaren upp och meddelande att säljaren var grymt besviken på nivån och om det fortsatte så här skulle det troligen inte bli någon försäljning alls. Han skulle i alla fall diskutera prisnivåer med säljaren och sedan återkomma.

Ett par timmar senare ringde han upp igen, med en konkret summa att ta ställning till – under den nivån var säljaren helt enkelt inte villig att gå. Mäklaren hade givetvis förmått honom att lägga sig lägre än han egentligen ville. Jag gav ingen särskild respons just då (fast inom mig var det inget snack för jag kunde tänka mig att gå en bit högre) och han föreslog att jag skulle sova på saken och att vi skulle höras dagen efter.

Någon gång under sen förmiddag ringde mäklaren upp och pratade väder och vind i flera minuter, vilket fick mig lite full i skratt. Jag kände mig kolugn och pratade glatt på i väntan på att få den viktiga frågan, själva anledningen till att han ringde, och eventuella hakar eller villkor, för jag trodde i det här läget att det vi skulle fortsätta budgivningen fast på en högre nivå.

Till slut kom han så till saken och undrade hur jag ställde mig till priset vi pratat om och jag sade att ja, jag var villig att betala det priset. ”Ja, men då är lägenheten din!”, sade han och förpaffade mig alldeles. Några förundrade ”wow”, och förvånande ”kul!” kom väl ur min mun och så fick jag välja tid för mötet med säljaren för att stadfästa affären. Fredag em.

Efteråt gick jag omkring på kontoret och kände mig lite knäpp, minst sagt. Det formligen bubblade inombords och jag ville med stora bokstäver berätta för allt och alla att JAG HAR BLIVIT MED LÄGENHET, men vågade samtidigt inte ta ut någon glädje innan papperen faktiskt var påskrivna. Det finns ju en risk, om än förmodligen ganska liten, att någon annan kommer och tränger sig in emellan i ett sådant läge. Jag vågade inte tro.

Jag ringde i alla fall den peppande bästa väninnan, som just lunchade med en annan kompis, och berättade att jag mest troligt precis blivit med lägenhet och de gratulerade mig båda två. Väninnan började genast ställa en massa frågor om hur jag skulle göra med både det ena och det andra och den andra kompisen började tipsa om flyttfirmor och jag bad dem snälla bromsa för sådant tänker jag inte ens fundera på innan det är påskrivet och det fick jag förståelse för. Hon och jag bestämde att ses på fredagkvällen, efter mitt möte med säljare och mäklare, för att fira lägenhetsköpet eller bara umgås.

Fredag eftermiddag träffade jag då mäklare och säljare på mäklarkontoret och skrev så småningom på dokumenten. Men petimäter som jag är fick jag mäklaren att skriva ut rättade exemplar av objektsbeskrivningen då vissa uppgifter om lägenheten helt enkelt inte var korrekta. Rätt ska vara rätt.

Jag och säljaren pratade lite om saker han eventuellt kunde lämna kvar i lägenheten och jag frågade om bredbandsuttag eftersom det var något jag glömt att kika på när jag var där men misstänkte att det kunde finnas flera av eftersom han efter vad jag förstått är lite av en datormänniska. Ja, det är i alla fall han som gjort föreningens hemsida (som enligt min mening skulle behöva moderniseras) och vi skojade om att ansvaret för den skulle följa med lägenheten. Han kommer att höra av sig i samband med tömningen av lägenheten så får jag komma över och se om det är något jag vill ha kvar av det som han annars bara kastar. Samtalen kändes bra och så mycket mer finns inte att säga just. Jag stannade kvar en stund och pratade med mäklaren om försäljningen av nuvarande bostad. Han kommer hit på tisdag morgon för att göra en bedömning.

Jag åkte hem till väninnan och vi pratade en massa lägenheter och praktikaliteter och jag vet inte vad. Hon kommer hit och hjälper mig röja undan det värsta inför mäklarens besök och jag lovar att det är mycket jobb, även om det som sagt bara handlar om att röja undan det värsta. Jag är rätt säker på att jag inte kommer att ha tid att sitta vid datorn de närmaste dagarna (men kommer kanske att göra det ändå), men nu vet världen i alla fall att JAG HAR BLIVIT MED LÄGENHET!

Fotnot: alltså, ingen utom Thomas Tvivlaren, som dock frågade för sent för att räknas in i underlaget för inlägget. [tillbaka]

Kommentarer till: "Jag ska flytta!" (41)

  1. Jodå, jag var nyfiken men jag trodde inte sånt där gick såå fort! Jättegrattis! Är det samma hus fast en annan port eller är det en bit bort? Spännande.

  2. @Kak: Jag har ingen koll, men enligt mäklaren brukar det gå precis så fort. Visning söndag + måndag, sålt onsdag/torsdag. Det är i samma hus fast en annan port, ja. Du får eget rum när du kommer och hälsar på. :)

  3. Jag blev ju så tagen av din tappra livsföring att jag helt enkelt missade att skriva något om lgh! Vad skoj! Så du bor fortf i samma områe som då, när jag var där? Jag kommer ihåg att vi åt sådana där norrländska bär som inte finns här i söder, men som inte är hjortron :-D Oj jag borde inte fresta dig med bär nu förstås :-(

  4. Jag trodde inte heller att det skulle gå så fort. Men oj vad kul! GRATTIS! Har du ingen planritning eller bilder eller så att länka till? *nyfiken*

  5. @Lärarinnan: Ja, jag bor kvar på samma ställe som då. I samma lägenhet – ja an månad till eller så. :) Och tack för att du inte avslöjar några detaljer – jag är fortfarande nätparanoid. :) Åkerbär, menar du? Det minns inte jag… alls. Men så har jag också någon sorts teflonminne. Fresta på, du – jag klarar det. Värre är det att ha något gott på armslängds avstånd, för det är nästan helt automatiskt att plocka och äta en bit. Utan att tänka.

  6. Nej, eller jo, det finns en likadan lägenhet ute för försäljning just nu, men den tänker jag inte länka till offentligt. :) Du har mail!

  7. Och ovanstående var förstås till Petra.

  8. Men så fort det gick!! Roligt roligt, och Grattis!!
    Vet du. Det nya köket måste vi genast (well, du KAN få flytta IN först!) provmatla…eh… kanske väntar vi nio veckor till, förresten..!

    *skruvar upp foten ur klaveret*

    Jag tänker inte erbjuda bärhjälp till flytten, men jag kan jag hjälpa till på något annat sätt så gör jag gärna det :)

  9. oj! (och spontant så undrar jag varför man som säljare har ett utgånsbud som man inte nöjer sig med, men ditt ursprungsbud kanske var lägre än så?) Grattis hur som helst

  10. Ja, nu kan jag intyga att det är en strålande planlösning på lägenheten! Tack för titten! :-)

  11. Men åh, vad kul! Grattis! :-) Vad spännande att flytta, man blir ju liksom lite en ny människa när man flyttar… det låter som ett helt riktigt steg för dig att ta just nu. Jag är vederbörligen imponerad av din driftighet! :-)

  12. hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle gå så här fort, så jag väntade på mer bloggande om det innan det fanns nåt att fråga om… och så är jag liksom upphängd på din vikt-blogg, så du kan prata semesterresor, flyttar, klädinköp eller datorprat hur mkt du vill, jag kommenterar vikt-issues! ;)

  13. grattis förstås! var är nya lyan?

  14. Är man en stjärna så säg? *asg* Men lite märkligt är det ändå. Noterar att en del kommentatörer förvånas över hastigheten på affären vilket föranleder mig att spekulera en smula:

    1) De är antingen utsocknes.
    2) De har undsluppit det tvivelaktiga nöjet att bostadspekulera a la Stockholm.

    P.S. Kan man tänka sig ett förstapris i form av en länkning till min digitala hemvist (bloggen alltså)? Jag håller på och ska försöka få in Knuff-widgeten så det vore kul med flera länkar under sektionen ”blogginlägg som länkar hit”. D.S.
    P.P.S. Grattis för böfvelen! Blir det långväga flytt eller håller du dig inom ”din del av sta’n”?

  15. @MsGarbo: Tack. Vi kan nog hitta på sätt att använda köket även om jag inte äter vanlig mat. Potatis- och purjolökssoppan såväl som tomatsoppan ska båda värmas för att smaka någorlunda. Men visst är det svårt att komma ihåg att jag går på diet – det tycker ju till och med jag! :)

  16. Thomas Tvivlaren> Jag har bott i Stockholm i nästan tjugo år, är man in- eller utsocknes då? Fast jag har inte köpt bostad sen det inte fanns hyresrätter i början att nittiotalet och man var TVUNGEN att köpa- och sen sälja för att priserna rasade.

  17. @Drottningen: Jag tror att det är mäklarens påfund och kallas lockpriser och att man kanske räknar med att buden ska börja där och sedan stiga skyhögt över det innan budgivningen är över. Men jag har ingen insyn i sådana saker, så det här är rena spekulationer från min sida. Men ja, budgivningen höll sig under utgångspriset och verkade inte vilja lyfta. Tack! Du får komma och kolla sedan, när det finns något att kolla på. :)

  18. @livetleva: Driftighet? *skrattar* Det är inte ett ord jag skulle välja, men kan inte komma på något annat som skulle passa heller. För mig känns det här mest som flax, slumpen, ett impulsivt handlande. Alternativt universums små fingrar i arbete. Eller om det är samma sak? Det här var inget särskilt genomtänkt beslut utan mer något som kändes rätt. Äsch, jag vet inte.

    Tänkte här några vändor också på mekanismerna bakom en tänkbar ”driftighet” (om det nu är driftig jag är) och på hur jag fasar för beslutssituationer och känner mig själv så väl att jag vet att det kan vara förödande för handlingskraften att stanna upp och tänka, att det enda rätta för mig när jag känner känslan är att gå rakt på och lita på den. Inte tänka, bara känna. Lyssna inåt. Jag tror att du förstår hur jag menar.

  19. @vajlet: Ja, du är kanske väldigt viktfixerad, för nog tycker jag att jag flera gånger har skrivit att det är i den förening jag redan bor i, en annan lägenhet i samma hus. Dock i en annan port, vilket är lite synd med tanke på hur lätt det annars hade blivit att flytta. :)

    Men den specifika informationen kanske bara satt i mitt huvud och aldrig riktigt blev inskriven i texterna. Det blir ju så ibland – att man tänkt så mycket på vissa saker, eller berättat om dem, att man tror att alla människor redan vet. Det är t.ex så det går till ibland när min mor hålls i ovetskap om viktiga saker som händer med och runt mig. Knepigt, sådant där.

  20. @Thomas Tvivlaren: Det kan väl ligga något i din teori, men det räcker väl egentligen med punkt 2? Jag hade själv inte en susning eftersom jag aldrig varit med om bostadsköp via mäklare tidigare. Inte ens indirekt, via vänner och bekanta. Hur många sådana köp- resp. säljerfarenheter har du, förresten?

    Absolut! Duger den redigerade länkningen i detta inlägg?

    Men… har jag verkligen inte tidigare skrivit att lägenheten ligger i samma huskropp och ingår i samma förening som jag bor i redan idag? Det blir alltså inte någon långflytt. :)

  21. @TT: Men för att du ska ha någon glädje av länken behöver jag väl pinga någonstans också, eller? Typ nyligen.se, gissar jag. Betänk att jag är helt ny i bloggvärlden och därmed okunnig. :)

    WordPress.com låter visst inte sina användare välja vilka siter som ska notifieras när bloggen uppdateras så allt pingande av t.ex svenska sajter måste göras manuellt. Vaffan!? Där har vi ytterligare ett argument mot WordPress.com och för egenhostat (vilket säkert låter idiotiskt för många som inte är it-nördar).

  22. Det var som fan! Grattis till lyan då.

    Min ursäkt är att på grund av eländet med mitt webhotell har jag knappt orkat läsa några bloggar. Det är lite som att stå utanför restaurangen och se på när andra äter. :)

  23. http://bloggping.com/
    http://rssping.ricercar.se/

    Kolla in dessa och se om det kan vara nåt när du inte får ställa in vilka siter som pingas av wp.com.

  24. @Joshua_Tree: Tack! :)

    Ja. det är ju nästan precis det jag gör, när jag sitter med kollegor eller vänner som äter på riktigt medan jag smuttar på någon av mina drycker. Fast jag slipper frysa. Ehm. Nej, kanske inte. Iaf precis det jag gjort i flera år nu, innan jag till slut drog igång den här bloggen. Men i blogghavet kan man ju faktiskt göra sig hörd, även när man saknar röst och det är knappt någon som lyssnar

  25. Grattis! Jag trodde också att det skulle bli en utdragen affär med massa budgivning åt olika håll. Det här gick ju lika snabbt som när jag köpte rucklet. :)
    Driftighet kan väl vara just att agera på impulsen, känslan och/eller universums små kladdiga fingervisningar? Tror också att det här är bra för dig. Nystart på flera plan kan vara nyttigt. :) Lite feng shui i hela tillvaron, liksom.
    Och jo, jag som inte är viktfixerad har läst hur nya lägenheten ligger i förhållande till gamla. ;)

  26. @Joshua_Tree: Bloggping tycks vara en manuell multiping medan RSS/Ping sköter sig själv och kollar min feed (Atom, i mitt fall eftersom det var den URL:en jag skrev in) med jämna mellanrum så det kan ta en stund innan mina uppdateringar slår igenom, men å andra sidan slipper jag tänka på pingar.

    Spontant ser det ut som om RSS/Ping skulle kunna vara något för mig – jag registrerade mig hos dem och har i alla fall fått ett mail om att ping är utförd (för jag valde i inställningarna om att bli notifierad) . :) Det stör mig, dock, att den bland sina förvalda (och icke möjliga att ta bort) siter tycks ha Technorati som väl också pingas av WordPress.com. Dubbelping är sällan bra, har jag förstått. Jag kan dock själv skriva in vilka siter, utöver deras förvalda, som jag vill pinga. Och det är ju bra.

  27. @Pian: Tack! Ah. En utsocknes som vet hur det går till. ;) Men vadå rucklet – har du bytt namn på ditt hem? Tycker du inte om det längre?

    Ja, lite feng shui i livet kan man säkerligen kalla det – det är rätt mycket som åker all världens väg nu, kan jag säga. Och mer blir det. Jag och väninnan (du minns A, som fick ajaj-terapi och inte kunde somna på kvällen?) röjer som bara den. Jag har rentav träningsvärk och blåmärken efter gårdagen… fast det blir nog lugnare idag. Du vet, vi ska tänka på vilodagen och så. ;)

  28. sen har jag liksom lite annat att tänka på än andras flyttar… ;) att jag fastnat på din vikt-resa är för att jag gärna VILL vara behjälplig, eller med, liksom… men du kan ha sagt var lägenheten ligger, och jag inte noterat det. mitt huve är som ett såll för det mesta men särskilt när jag har häcken full med akutgrejer. så. nuff said. grattis till flytten! hoppas du ska trivas!

  29. Nyligen.se funkade fint! :) Tackar!

  30. Äsch, jag försökte svara på ditt mail igår, men det funkar visst inte alls. Antar att avsändaradressen inte är din mailadress. Nåja, jag försökte i alla fall! :-)

  31. @Petra: Avsändaradressen var min mailadress – den har dock blivit ändrad och jag hade missat att ställa om i mitt mailprogram, så du fick ett obesvarbart mail från mig. Sorry!

  32. Jamen dåså. Då fungerar RSS/Ping ungefär som jag hade för mig att det borde fungera och är ett bra alternativ för den som inte kan ställa in det i sitt bloggverktyg.

  33. @Joshua_Tree: Precis. Tack för tipset!

  34. Jag är ju också jättenyfniken på planlösningen! *sätter mig vid maillådan och väntar med ögon stora av iver* :)

  35. @Kak: You have mail. Eller i alla fall hoppas jag det. :)

  36. Du, det där såg jättebra ut! :)

  37. @KaK: Kul att du tyckte det! Bara att komma och hälsa på sedan när jag kommit i ordning. :)

  38. Gratulerar – det är alltid en pärs att handla bostad – särskilt om det är intens budgivning – men du verkar ju ha betydligt mera is i magen än jag :-)

  39. @angelven: Välkommen! :) Och tack, såklart. Jag är fortfarande helnöjd med mitt inköp.

    Normalt sett har jag inte mycket is i magen och formligen avskyr tanken på budgivning, men i det här fallet var det ju så… prestigelöst. Fel ord, förstås, men det kändes inte som en något livsavgörande för mig. Jag skulle inte stå och falla med utslaget. Gick det så gick det, liksom. Betänk här att jag faktiskt inte hade konkreta planer på att flytta, inte kände att jag måste. Flax. :)

  40. Jag blir inte så mångordig – men GRATTIS!!!

  41. @Illika: Det är helt okej att vara fåordig. Tack! :)

Kommentera

Etikettmoln

