Man lever så länge man lär

Jag lägger ett skambud

Nu har jag lagt ett bud på lägenheten, för ska den gå så där billigt vill jag fasen vara med.

Jag gjorde som föregående budgivare och lade ett mycket marginellt högre bud – jag vill ju inte betala mer än absolut nödvändigt, även om jag kan tänka mig ett läge där jag drämmer till med något i hopp om att avsluta processen. Men än känner jag ingen som helst stress. Vi får väl se vad som händer, och om säljaren ens vill sälja till ett så lågt pris.

I morse kollade jag buden och kände att jag nog ville vara med ändå, men kunde inte riktigt förmå mig ringa mäklaren för det kändes bara för… hastigt och jag behöver bolla tankar med någon innan jag fattar beslut. Så då ringde jag väninnan som precis kommit till kontoret och kunde surfa in och kolla på bilder och annan lägenhetsinformation. Hon var entusiastisk, tyckte att både lägenhet och pris verkade bra och gav mig sålunda precis den bekräftelse jag behövde för att komma över den där initiala tröskeln (efter den rullar det bara på). Därefter ringde jag mäklaren för att tala om att jag var intresserad, men ville prata med banken innan jag lade något konkret bud.

På banken stegade jag in och bad om lite riktlinjer och de var så glada och räknade på sämsta tänkbara utfall och tyckte jag var så ”fin hos UC” (helt utan anmärkningar, antar jag att det betydde) och lovade mig att låna ut en massa pengar om det skulle behövas. Jag skulle tydligen kunna köpa lägenheten ganska dyrt och ändå behålla den gamla i minst ett år. Så ni förstår att jag inte behöver oroa mig för det ekonomiska.

Och sedan ringde jag som sagt upp mäklaren, och lade mitt lilla skambud och där står vi nu. Fasen, vad roligt det här känns! Och jag tror inte ens att jag blir ledsen om det skiter sig.

Kommentarer till: "Jag lägger ett skambud" (2)

  1. @TT: Äntligen! Någon som undrade alltså. Jag håller på och skriver ett inlägg om det så det kommer vilken dag som helst. :)

Kommentera

Etikettmoln

