Man lever så länge man lär

Schemalagda måltider

Nu när jag börjar med dieten på heltid måste jag ju börja planera för frukost, lunch, mellanmål och middag. Fyra måltider om dagen, på bestämda tider. Det får inte gå mer än 3-4 timmar mellan målen, så nu räcker det inte med den befintliga sovklockan (som jag ändå oftast struntar i) utan det behövs även en matklocka. Där kommer mobiltelefonen till nytta.

Ett pulvermål om dagen får jag tydligen byta ut mot en lågkalori-milkshake om 200 kcal. Chokladsmaken (som jag har för mig att jag tyckte om) var helt slut så jag blev tvungen att köpa vanilj vilket är en smak jag är lätt skeptisk emot. Men då blir det väl å andra sidan lättare att hålla sig till max en om dagen, så även där finns en silverkant. Mellanmålet kan jag välja att äta i form av en ”bar”, vilket inte lockar mig så mycket men de två smakerna är säkert värda att i alla fall prova. Choklad- och/eller vaniljsmak känns bara lite konstigt när det handlar om mat. De är ju mer godissmaker än matsmaker.

De pulvervarianter som finns är tomat- eller potatis- och purjolökssoppa samt soppa med vanilj-, choklad- eller jordgubbssmak. Antar att samtliga är lika energifattiga – 125 kcal fördelat på 2,5 dl. Rätt ynkligt som måltid betraktat. En bar är också på 125 kcal, vilket jag antar innebär att man kan byta ut vilken som helst soppa (eller varje soppa under dagen) mot en sådan. Vi får väl se vad jag tycker funkar bäst för mig.

Just nu känns det i all fall inte aktuellt att tugga eftersom jag förra veckan, för andra veckan i rad, bet mig i kinden så illa att jag knappt kunnat prata ordentligt. Pratandet funkar bra nu, men tuggande avstår jag gärna från tills skadan läkt helt.

Idag åt jag förresten min sedvanliga frukost på hörnan och jag har sett till att personalen på fiket vet att och varför jag uteblir från och med nu. Till lunch fick jag sällskap av min adept, som annars för det mesta har med sig matlåda. Min sista lunch på länge bestod av diverse grönsaker, en bit panerad fisk av något slag med dansk remouladsås och sedan kassler med fetaost och chili – på flera av lunchrestaurangerna har man buffé[1]-system så man kan äta precis vad man har lust med. Funkar finfint för GI-ätare.

Nyss nämnde adept har sedan tidigare lovat hålla mig sällskap när jag sörplar mina soppor. Som sagt, han brukar ju ha med sig matlåda och får då oftast äta ensam. Min vanliga lunchkompis har också halvt om halvt utlovat sällskap och att kanske också prova en pulversoppa eller två. Och det känns ju bra att veta att jag från dem båda kommer att få både sällskap och en smula moraliskt stöd.

Det är lite roligt att se hur sådana här äventyr även triggar och motiverar människor i ens omgivning och det skulle inte förvåna mig om jag får efterföljare. Inte för att jag kan se någon som behöver det lika väl som jag. Men ändå.

Not 1: Har ni tänkt på hur svårt det är att stava till en byffé? Det är mycket enklare att äta mat från en… [tillbaka till buffén]

Kommentarer till: "Schemalagda måltider" (8)

  1. Just det där med smakerna tycker jag är så märkligt… varför säljer man pulver/bars som _måltidsersättning_ och ger dem godissmak?

    Jag, mitt dumma spån, har köpt ett par såna där bars för att ha med till jobbet och peta i mig när jag blir sugen mitt i natten, men jag kan inte äta dem eftersom de bara smakar sötningsmedel. (och choklaaad!)

    Visserligen är jag skeptisk till att byta ut mat över huvud taget i de där mängderna, men jag önskar dig ändå lycka till. Det är antagligen någon som har mer koll på sånt där än jag som har kommit på det. (hoppas jag)

  2. är det bara kcal-antalet som är viktigt kan du kanske växla mellan deras pulver och bars och andra? Allevos är goda tycker jag. dessutom har det kommit nya smaker nu, mer än det gamla vanliga choklad och jordgubb. Naturdiets finns det skitäckliga (plastiga) och goda. Nutrilett är okej. Nån av dem innehåller gelatin vilket jag inte vill äta och blev skitsur när jag upptäckte, för sent, efter att ha smäckt i mig måååånga… Apotekets Modifast smakade sågspån..

    man kan leka lite med pulvret också, frysa alltihop en varm dag (inte aktuellt nu då..) och så vidare. och nu finns ju salta smaker, det måste underlätta. förut var det bara godissmak, vilket måste vara kontradproduktivt när man ska sluta med sånt, tänker jag.

    så kan du botanisera bland alla smaksatta vatten, om du inte störs av miljöaspekten förstås.

    och så bunkra upp med SB12 (heter det så?), för man brukar lukta död råtta ur mun när ketoner frigörs.. iaf har jag gjort det.

    lycka till som fan nu!

  3. @Drottningen: Det kanske är för att lugna de godisgalna? Fast jag tycker att dessa bars snarare borde trigga godissuget än fungera som ett hyfsat matsubstitut. Men det är jag det. Jag är ju gudskelov ingen godisgris, så jag får väl fråga väninnan som är det. Eller var. Hon kanske inte är någon godisgris längre.

    Ang. att byta ut mat i så stor utsträckning förstår jag hur du menar, men tror du verkligen att någon med så grav övervikt som jag skulle orka hålla ut med användning av mindre drastiska metoder? Det skulle ju ta åratal att komma någonstans.

  4. @vajlet: Enbart kcal är det förstås inte, men man kan väl förmoda att även andra sorter innehåller de näringsämnen man behöver. Jag tänker dock inte börja experimentera förrän jag står där och inser att jag inte kan äta någon av sorterna.

    Ja, de vanliga biverkningar som nämns är just dålig andedräkt, och förstoppning och huvudvärk (i början). Frossa, torr hud, gallsten, gikt, håravfall… framtiden låter lysande! ;) Undrar om någon vågar tala om för mig när jag luktar gammal gam? :)

    Tack.

  5. försök tänka som man ska tänka när man fastar o mår skit- ju sämre du mår desto mer välbehövligt var det! :)

    förstoppning och annat kan man ju motverka. sötsug och den psykologiska biten är nåt annat..

    har itrim sina egna pulver eller köper de Cambridgemetodens eller några andra?

    när de säger nåt om minskande ämnesomsättning så pay attention och rapportera till mig är du snäll. jag vill veta hur det kommer sig att de förordar tio veckors kur. inte för att jag tror det är fel, alls, men jag undrar hur de motiverar en sån skillnad. andra pratar ju om två veckor max på så lite kalorier..

  6. Pulvren verkar vara deras egna, ja – eller det står i alla fall Itrim Sverige AB på den kartong jag har. Enligt texten får man från en påse 25% av dagsbehovet med avseende på typ allt.

    Jag tror inte att jag är någon bra informationsförmedlare när det gäller sådana där teknikaliteter, men visst – om jag hör något (och det jag hör fastnar) så lovar jag att rapportera. :)

  7. Hej.

    Jag går oxå på diet, o vad jag kunnat läsa här i din blogg så verkar det som att vi går på samma diet, ändå tills jag läste att det fanns tomatsoppa i din diet…

    Kör du oxå Modifast-metoden, eller? :-)

    Jag har kört en sån här kur för ett år sen med, o det funkade jättebra för mig, men dom första dagarna var lite jobbiga… Men det blir bättre, kan jag trästa dig med…

    Vilken dag är du inne på nu?

    Lycka till!
    /Nilla

  8. Hej Nilla! Och välkommen hit. Jag såg några av dina inlägg när jag sökte på viktminskning igår, men hade inte tid att säga något just då.

    Jag har gått med i Itrims program och äter deras produkter, men jag vet inte om det är någon större skillnad mellan olika fabrikat. Jag är faktiskt rätt oinsatt i ”branschen” eftersom jag inte gett mig på någon viktminskning tidigare.

    Tack, det är skönt att höra att det blir bättre (det har ju andra sagt också), men än har jag inte kommit nog långt för att märka det. Idag var faktiskt min allra första dag med enbart måltidsersättning. :)

    Lycka till, du med!

Kommentera

Etikettmoln

