Man lever så länge man lär

Teflonminne stressar

Att lämna kontoret tidigt, och därmed hinna in till stan innan butikerna stänger, har sina fördelar. Och nackdelar.

Fördelarna är bl.a att butiker fortfarande har öppet så att jag kan köpa det ena och det andra som jag noterat att jag behöver. Men vilka saker var det egentligen?

Det är det här med minnet. Teflonminnet.

Jag kommer att tänka på något och nickar inombords: ”Jomenvisst, det ska jag göra när jag kommer hem!”. Någonstans på vägen mellan tanke och möjlighet försvinner informationen.

Visst, det är jättebra att jag skulle kunna göra ditt och datt, men… vad spelar det för roll om jag aldrig gör det?

Oftast har jag en handfull ”att göra vid tillfälle”-punkter att plocka från, men när möjligheter ges minns jag inte vilka de är. Minns gör jag vid andra tidpunkter som t.ex när jag sitter fast på jobbet eller ska till att somna in. Det är frustrerande, att till vardags behöva gå omkring med känslan av att ”det är något”. Något jag borde göra hellre än det jag faktiskt gör.

Stressfaktor.

I vanliga fall finns så lite tid att spela på efter jobbet, att det är helt okej att sjunka ihop framför tv:n eller datorn och ägna någon timme åt strunt. När man slutar tidigare än vanligt blir det plötsligt många fler timmar att fördriva. Timmar som faktiskt skulle gå att ägna åt något vettigt och då borde man ju verkligen göra det också.

Att bara fördriva och förslösa den här extratiden ger mig dåligt samvete. Man ska ju prestera, gubevars.

Stressfaktor.

Och det är alla stressfaktorer som är nackdelarna. Med min tillvaro, i allmänhet. Med korta arbetsdagar, i synnerhet.

Kommentarer till: "Teflonminne stressar" (5)

  1. Är det inte konstigt? Jag har alltid tid för att kolla bloggar, läsa, slappa till tvn osv men städa, det hinner jag aldrig klart med. (kan bero på att vi bor på en soptipp iofs. eftersom jag aldrig hinner städa;)

  2. Jag har inte alltid tid för allt det där du nämner, men jag tar mig tid till det. Även när jag känner mig stressad (men så blir det emellanåt väldigt korta nätter också). Och nu när jag bloggar själv lär det väl bli värre ändå…

    Och det säger sig självt att det är för att ni bor på en soptipp som du inte hinner städa klart – det tar ju sådan tiiid att städa. Ett tips: det är ingen idé att börja för att du ändå aldrig blir klar. Och skulle du nu (mot all förmodan) faktiskt bli klar så är det vid det laget dags att börja igen. Tro mig, det är ett sisyfos-arbete. Don’t do it! ;)

  3. Problemet där blir ju att katterna faktiskt kräver att man röjer lite nu och då.. (de kan ju grisa ner, varför kan de inte städa?)

  4. Kräver, på vilket sätt då? (gissar på att även du och sambon ibland tycker att det behöver städas) ((dressera katterna till att städa? ;))

  5. ähh… om hela lägenheten ser ut som ett skithus så… ;) det är nog mest jag som tycker det behövs städas konstigt nog. (dressera en katt? jojo.. )

Kommentera

Etikettmoln

