Man lever så länge man lär

Nu har jag tröttnat på att konfigurera bloggtemat och också på att nostalgiskt botanisera bland mina gamla dagboksinlägg.

Det sistnämnda gav dock viss inspiration, även om det alltför tydligt framgår att historien upprepar sig. Om och om igen.

För 7-8 år sedan hade jag ungefär samma funderingar som idag. Då märkte jag att jag i mitt skrivande plötsligt börjat frångå principen att hålla jobbet och den mer konkreta (och därmed spårbara) verkligheten borta från texterna. Déjà vu.

Kan jag den här gången lyckas hålla skriverierna på en mer filosofisk och allmänt reflekterande nivå, tro?

Håhå, jaja, bollen är rund och hur man än vänder den så ser man dess framsida.

Och eftersom jag de två senaste nätterna inte kommit i säng förrän vid fyratiden och infunnit mig på jobbet dryga fem timmar senare, är jag gräsligt trött och det vore korkat att inte krypa till sängs nu när jag drabbas av värsta gäspattacken.

Kommentarer till: "Samma funderingar sju år senare" (2)

  1. Det var väl den ambitionen jag hade med mina inlägg på Lunar, att de dels skulle vara meningsfulla att läsa för den som inte kände mig, och dels inte avslöja något om min situation eller ge personliga detaljer.

    En filosofisk och allmänt reflekterande nivå, som du säger.

    Men med det kom också väldigt höga krav på mig själv, att det skulle vara en intelligent presenterad reflektion över något av mina valda teman – identitet, självuppfattning och ansvar för sitt eget liv – så mot slutet blev det väldigt svårt att säga något alls.

  2. Mm, det blir ju lätt en sådan effekt. Då det här inlägget skrevs för någon månad sedan innan jag ens var säker på att jag skulle börja blogga offentligt, så tar jag det med en nypa salt. Läget nu är att jag inte vet så noga vad det kommer att bli, men jag tror inte att jag skulle klara av att förhålla mig alltför opersonlig.

    Men jag har avsiktligt och efter många funderingar valt att trotsa mitt förklarande- och dokumentationsbehov genom att inte pytsa in alla gamla inlägg från 1997 och framåt i den här bloggen. Allt det där förblir i det förflutna medan bloggen strävar mot framtiden.

    Förresten har jag lovat skriva om ansvaret… nej, om makten som var och en faktiskt har över sitt eget liv. Du vet nog redan hur jag tänker där, och var det kan skära sig mot verkligheten, men det vore roligt med kompletterande tankar från dig (och andra). När jag nu ska hinna det… :) (är rätt nöjd med att ha lite action i livet)

Kommentera

Etikettmoln

